Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon svarar Postnords säkerhetschef Alexis Larsson på frågan om kunderna kan lita på företaget. Foto: SVT

Kan kunder lita på att anställda hos Postnord inte stjäl paket?

Publicerad

Det saknas statistik över hur många Postnordförsändelser som försvinner på grund av brott – men enligt företagets säkerhetschef Alexis Larsson är stölder mycket ovanliga.

– Men det händer att anställda gör fel med flit eller till och med stjäl. Vi har nolltolerans mot brott, säger han.

Kan kunder lita på att anställda hos Postnord inte stjäl paket? Hör säkerhetschefen i inslaget!

Det är Postnords säkerhetsavdelning som granskar reklamationsstatistik och startar en internutredning ifall de misstänker att ett paket saknas på grund av brott. Men de kan bara titta på ärenden om det finns en reklamation.

– Saknar man en försändelse eller misstänker man att ens leverans har utsatts för brott är det viktigt att man reklamerar, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord.

Alla stölder polisanmäls

Pakettjuvarna brukar avslöjas med hjälp av övervakningsfilmer eller viktanalys av försändelser.

Alla stölder polisanmäls, ifall det konstateras att det skedde ett brott blir postanställd avskedad. Kunderna får ersättningsprodukt eller återbetalning från avsändare som i sin tur reklamerar till Postnord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.