Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
1177 direkt skulle enligt villkoren vara öppen dygnet runt, men i Kronoberg övervakas alla bedömningar av legitimerad vårdpersonal. Därför är den bara tillgänglig vardagar, mellan 08.00 och 17.00. Foto: SVT/arkiv

Regionerna fortsätter med kritiserad app för digital vård

Uppdaterad
Publicerad

Den digitala vårdtjänsten 1177 direkt pausas nu i Region Östergötland eftersom den krävde för stora personalresurser. Men Region Kronoberg och Region Kalmar län fortsätter.

Under förra året införde Region Kronoberg och Region Kalmar län den digitala vårdtjänsten 1177 direkt. I den kan invånare skriva in symptom och sedan chatta eller ha ett videosamtal med vården.

Enligt villkoren för tjänsten ska den vara tillgänglig dygnet runt, alla dagar i veckan. Men i Kronoberg är den bara öppen måndag till fredag, 8.00-16.30.

Enligt regionen beror de begränsade öppettiderna på att de valt att ha personal på plats som övervakat systemet.

Legitimerad personal har kollat allt

– Vi har hela tiden haft legitimerad personal som har kollat så att det blir rätt, säger Magnus Frithiof, ansvarig för programmet ”närmare kronobergaren” till SVT Småland.

Västra Götalandsregionen har tidigare haft samma system men skriver i rapport från i höstas, att tre av tio ärenden felbedömdes. Enligt Magnus Frithiof har tjänsten uppdaterats sedan dess.

Men Region Östergötland, som är med i samma upphandling som Kronoberg och Kalmar län, tog under måndagen beslut om att tillfälligt pausa 1177 direkt. Enligt dem har varje ärende i 1177 direkt tagit mer resurser än att hantera dem per telefon.

Oklart om det sparat resurser

Magnus Frithiof säger att det just nu är oklart om Region Kronoberg har sparat resurser på att införa 1177 direkt, men att han tror att de kommer göra det på sikt.

Får ni verkligen vad ni betalar för, just eftersom det står att den ska vara öppen dygnet runt och bara är öppen dagtid?

– Ja, det kommer vi få, men det är en omställningsresa och vi kommer att utveckla den efter hand, säger han till SVT Småland.

Men om man köper en tjänst, ska inte den vara färdig då?

– Man får nog räkna med att man lär sig saker löpande, säger Magnus Frithiof.

Region Kalmar län säger att de också fortsätter med appen och att alla videosamtal och chattar besvaras av personal på den vårdcentral där patienten är listad, eftersom de känner patienterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.