Nya grepp ska göra klimatfrågan het

Mathilda Lindgren i gruppen Artymove är en av de artister som vill bidra till att intresset för klimatfrågan väcks till liv igen.
Mathilda Lindgren i gruppen Artymove är en av de artister som vill bidra till att intresset för klimatfrågan väcks till liv igen.

Intresset för klimatfrågan har svalnat bland både politiker och allmänhet. Det finns de som menar att det behövs nya grepp för att göra den het igen. Agenda har träffat några av dem.

Tobias Engström är marknadsförare. Han kände frustration över klimatfrågan och den övergick ganska snabbt till konkret handling.

– Det här är så mycket värre än jag någonsin kunde gissa i min vildaste fantasi. Kan man själv på något sätt bidra så är det väl ens plikt, säger han.

Den lilla gruppen Stormvarning med en sällsynt blandning av klimatforskare, reklammakare och artister har nu formerat sig.

– Vårt mål är att jobba nära universitet och högskolor och hjälpa till att paketera och föra ut deras slutsatser, säger Tobias Engström.

Artister blir ”ambassadörer”

Nya sätt att nå ut med det senaste ska testas. Som ett första steg med hjälp av artister och musiker i anslutning till FN:s klimatpanel i Stockholm den kommande veckan.

– Min tanke med det här är att skaka om och väcka upp en debatt, en diskussion och reflektion, säger Mathilda Lindgren i gruppen Artymove.

Fler kända artister ska kopplas till projektet och bli som ambassadörer för att klimatforskningen ska nå ut.

– Vi vet inte riktigt var det här kommer att landa,  men vi hoppas få med så många musiker som möjligt och att det här kan bli en del av en folkrörelse i landet, säger Kerstin Heikenfeldt, informatör.

Efter det stora klimatmötet i Köpenhamn för fyra år sedan, när alla talade om klimathotet, så har engagemanget dalat. Inte bara hos allmänheten utan också bland politiker.

”Vår tids ödesfråga”

– Klimatfrågan finns med hos många politiker. Den nämns ofta. Men den har inte den dignitet och den storlek i den politiska retoriken som den borde ha. Klimatförändringarna är vår tids ödesfråga, säger Staffan Laestadius, professor i industriell omvandling vid KTH och fortsätter:

– Det är där den politiska visionen behövs, att visa att alternativen finns. Och det har ju politikerna inte lyckats med.

Politiska visioner skulle kunna få fart på oss andra. Om klimatfrågan kopplades ihop mer med andra stora samhällsutmaningar, så skulle kanske fler än de mest miljömedvetna ryckas med.

Inte en isolerad företeelse

– Energifrågor, säkerhetsfrågor, folkhälsofrågor, ekonomiska frågor... Allt det där är ju sammanlänkat. Börjar man prata om klimatutmaningarna inte som en isolerad företeelse som bara handlar om miljön, utan som något som är länkat till andra stora utmaningar i samhället, då tror jag fler grupper kan tycka att det blir relevant och känna ett engagemang. Jag tror vi kommer att få se mer av en sådan utveckling framöver, säger Victoria Wibeck, klimatforskare vid Linköpings universitet.

År efter år har vi nu hört berättelsen om att planeten håller på att gå under. En dystopi som verkar få många att tappa orken. Känslan av uppgivenhet och hopplöshet är det som den nystartade klimatgruppen Stormvarning vill motverka. Ett budskap som måste paketeras och säljas precis som vilken vara som helst.

– Man säljer inte så mycket skor på domedagsprofetior. Det är väl det som det handlar om, att man måste förstå allvaret, men sedan ska det ju övergå till att vi gör något, säger Tobias Engström.

Agenda söndag den 22 september kl 21.15 i SVT2. Se programmet här.