Kobra om K-pop
Kobra om K-pop Foto: SVT

Kobra om K-pop

Koreansk popkultur sprider sig som en löpeld över världen genom superhiten ”Gangnam Style”. Kobra åker till Seoul och undersöker den enorma K-pop-fabriken; vi besöker skivbolag, tv-program och talar med artister. Vi möter även flera av de svenska låtskrivare som gör hits åt de koreanska popartisterna.

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten
Kristofer Lundström åker till Soeul och träffar bland andra SHInee, ett av Asiens största band och företrädare för den sydkoeranska musikvågen K-pop.
Kristofer Lundström åker till Soeul och träffar bland andra SHInee, ett av Asiens största band och företrädare för den sydkoeranska musikvågen K-pop. Foto: Jonas Rudström/SVT

Ända sedan 90-talet har Sydkorea haft en livlig musikscen, men det var först för fyra månader sedan som omvärlden förstod precis hur skickliga koreanerna är på att skapa pophits. I somras lades låten ”Gangnam Style” av den sydkoreanske artisten Psy upp på Youtube och blev fort ett världsfenomen. Idag har den dansanta och humoristiska poplåten – med tillhörande danssteg - visats ofattbara 775 miljoner gånger.

Kobra reser till Seoul för att ta reda på hur fenomenet K-pop blev så stort och varför. Skivbolaget SM Entertainment ligger bakom de allra flesta banden, som nästan uteslutande är sammansatta efter auditions som hålls över hela Sydkorea och även hos koreaner i utlandet. Vi möter vice VD:n som styr över bandens både musikaliska och estetiska inriktning. Vi träffar även bandet SHINee som är skapat av SM Entertainment och består av fem r’n’b-sjungande killar.

Många av de koreanska hitlåtarna är skrivna av svenska låtskrivare. Vi besöker kollektiven Trinity och The Kennel och medverkar när på en låtskrivarkonferens specifikt riktad mot Korea. Låtskrivare från hela världen har samlats i en studio i Bergshamra. Varje morgon kopplar de upp sig mot skivbolaget i Korea via Skype och får detaljerade önskemål på olika sorters låtar. Klockan åtta på morgonen dagen efter ska låten vara färdig. Kobra följer hela processen och pratar även med Pelle Lidell på skivbolaget Universal som var tidig med att upptäcka K-pop.

Det finns inte bara K-pop utan även K-films och K-television. Den koreanska regeringen ligger bakom en stor satsning på kultur som ett sätt att marknadsföra landet under devisen ”soft power”. Vi tar även upp baksidorna med K-pop-branschen. Artisterna är hårt styrda och jobbar under slavkontrakt, och många av dem tvingas operera om sig för att passa in i popstjärnemallen.

SVT1 Onsdag 5 dec kl 21.30 och i SVT Play

Publicerad: