2015 års Hasselbladsvinnare: Wolfgang Tillmans

Uppdaterad
Publicerad

Den tyske fotokonstnären Wolfgang Tillmans är årets Hasselbladsvinnare och tilldelas en prissumma på en miljon kronor. Kulturnyheternas Danjel Nam ringde upp en stolt, men inte förvånad pristagare.

– Jag förväntade mig inte att få det. Men å andra sidan, med den specifika erfarenheten som jag har som konstnär, så slås man förr eller senare av att man nog befinner sig i samma pool av möjliga pristagare, säger pristagaren Wolfgang Tillmans.

Med motiveringen att han har etablerat sig som en av de mest originella och nyskapande konstnärerna i sin generation, och att han ständigt driver det fotografiska mediet i nya riktningar, tilldelades den 46-årige fotokonstnären årets Hasselbladspris.

Vad betyder priset för dig?

– Det är klart att det är hedrande, men eftersom jag drivs av att ständigt klättra uppåt och nu kommit fram till en slags topp, tvingas jag till förhandling med mina konstnärliga drivkrafter. Så jag måste bli bekväm med det här, säger Tillmans.

Hans senaste konstprojekt handlade om att försöka konstruera ett nytt slags fotografi. Något han ville göra redan för 25 år sedan, men då fanns inte möjligheten. Idag finns den och genom att förena gammal teknik med ny, fann han en metod för att genomföra det.

– Det handlar om gamla tv-bilder och gamla tv-skärmar. I Sverige tror jag ni kallar det ”myrornas krig”. Det är svårt att förklara, men jag vill utforska vad som händer när vi upplever en bild, som på avstånd är svartvit, men när vi kommer närmare ser att den består av en myriad av färger.

Tillmans har i sitt konstnärsskap från 90-talet till nu använt både analog och digital teknik, och gått från att dokumentera vardagsnära bilder av människor och olika ungdomskulturer, mot mer abstrakta bilder av landskap, stjärnhimlar och fotopapper.

Med bilder på festande ungdomar på nattklubbar, till kändismodeller som Kate Moss, har han visat att han är en av fotokonstens förnyare.

– För mig måste det handla om ett slags tvivel över varför jag håller på med det jag gör, annars saknas det mening. Det alltid den processen jag vill komma åt.

Men även om Tillmans uppskattar den tekniska utvecklingen inom foto, det alldagliga uttrycket i bilden och att folk idag tar selfies, så ogillar han beteendet som kommer med det.

– Jag tycker mig se att folk känner sig otroligt säkra på de bilder som man tar med sina smartphones, för att skicka ut dem i världen. Men ingen frågar sig vad de betyder.

Instagram är otroligt störande på det sättet. Istället för att lyssna, tänka, vänta och se, så bidrar det bara till en konstant tävlan om vem som tar den smartaste eller roligaste bilden?

Med utmärkelsen årets Hasselbladspristagare skrivs nu Wolfgang Tillmans in i historien som en av vår tids viktigaste fotokonstnärer.

Så vad tänker du göra med prispengarna?

– Jag bokar ingen solsemester för dem i varje fall. Men jag håller ju ofta på med projekt som kostar ganska mycket och som inte genererar pengar tillbaka med en gång, så där kommer det komma väl till hands. Men mer exakt än så kan jag inte svara. Däremot så vet jag att det kommer kunna bidra till att ge mig den konstnärliga frihet som jag ständigt är i behov av.

Wolfgang Tillmans representeras främst av gallerierna: Galerie Buchholz, Berlin/Köln, Maureen Paley, London och David Zwirner, New york och från och med i december 2015 kommer man kunna ta del av några av hans verk på Göteborgs konstmuseum.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.