Den ljusgrå balken ska visa läsarna vilka artiklar som är reklamsamarbeten på Aftonbladets nyhetssajt. ”En tydlig märkning”, säger tidningens chefredaktör Jan Helin. Foto: Aftonbladet.se/SVT

Hård kritik mot Aftonbladets reklam-satsning

Uppdaterad
Publicerad

Aftonbladet startar reklam-studio. Sydsvenskan-profilen Andreas Ekström: ”Vi är på väg mot en totalamatöriserad journalistik”.

Kulturnyheterna berättade tidigare idag om Aftonbladets nya reklam-redaktion, där journalister ska hjälpa företag att kamoflera sin reklam till märkta nyhetsartiklar som dyker upp i tidningens flöde. Expressen jobbar redan på samma sätt.

– Det är ett bevis för att nöden inte har någon lag. För det finns ingen chans i helvete att någon ansvarstagande redaktör skulle göra detta i goda tider.

Medier

Andreas Ekström, reporter på Sydsvenska Dagbladet och digital expert, är upprörd över att fler och fler mediehus skapar kommersiella redaktioner. Kulturnyheterna pratar med honom på Skype när han sitter på en flygplats i Singapore.

– Vi är på väg att få en totalamatöriserad journalistik globalt vilket är en samhällelig katastrof. Det låter som stora ord men jag menar det, säger Andreas Ekström.

”Nöden har ingen lag”

Ändå har han förståelse för tidningar som Aftonbladet och Expressen.

– Den som kategoriskt avfärdar detta förstår inte hur allvarligt läget är för mediebranschen. Det är en jätteallvarlig och sorglig utveckling, men det går inte att fördöma den heller. Nöden har ingen lag, säger Andreas Ekstöm.

Reklam som förpackas som journalistik har funnits länge – i form av glossiga tidningsbilagor fyllda med reklamartiklar med tydliga märkningen ”hela denna bilaga är en annons”.

– Det nya nu är ju nu att man använder journalister till att skriva texterna och inte copywriters. Den glidningen tycker jag är bedrövlig, säger Andreas Ekström.

”All anledning till oro”

Också Publicistklubbens ordförande Björn Häger är kritisk till reklam-redaktioner. Han tror att fler mediehus kommer att följa efter, det vi ser nu är bara början.

– Det finns all anledning till oro. Journalistikens främsta lojalitet ska vara till sanningen och publiken, inte till någon kommersiell kraft som försöker styra innehållet och låtsas att det är objektivt och neutralt, säger Björn Häger och fortsätter:

– Reklamen försöker klä sig i journalistikens kläder och medieföretagen kan frestas av att göra kortsiktiga vinster. Men medieföretagen riskerar att förlora det som man ägnat hundratals år åt att bygga upp – sin trovärdighet. Det största kapitalet man har.

Jan Helin har försvarat satsningen och Kulturnyheterna får tillfälle att prata mer med honom nästa vecka, meddelar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet