Foto: SVT och Jerker Ivarsson/Aftonbladet.

Nu är hatarna i fokus

Uppdaterad
Publicerad

När medierna ger judehatare och jihadister strålkastarljus kommer kritiken.

Men beröringsskräcken har lossnat, tycker publicistklubbens ordförande Björn Häger.

Igår slog Aftonbladet upp sin intervju med en svensk jihadist över flera sidor i tidningen. Samma kväll satte SVT:s Uppdrag granskning fokus på judehatet i Malmö.

”Judejävel”, ropade en man på Malmös gator efter reportern Petter Ljunggren som tagit på sig kippa och bar Davidsstjärna runt halsen. Jihadisten, som pratade med morfad röst i Aftonbladets intervju, luftade sina åsikter om terrordådet mot satirtecknarna i Paris och förklarade: ”Så går det, den som leker med elden blir bränd”.

Medier

”TV-guld för SD”

Att ge hatarna, med rasistiska och odemokratiska åsikter, utrymme i medierna har fått kritik av läsare och tittare.

”Uppdrag Granskning ställer utsatta grupper mot varandra, det här är TV-guld för SD”, skriver en tittare på twitter.

– Man ska inte fundera så jäkla mycket på om någon grupp kan använda granskningen som ett slagträ. Då snurrar man bort sig och förlorar kompassen. Det man ska tänka på som journalist är: Påstår jag något jag inte kan stå för? Har jag på fötterna?, säger Petter Ljunggren på Uppdrag Granskning.

Han fortsätter:

– Jag tror det har funnits en känslighet bland journalister, vi har varit försiktiga med att peka ut grupper som ses som underdogs, rädda för att sprida fördomar. Ibland onödigt försiktiga. Om vissa människor inte kan röra sig fritt på gator och torg i Malmö är det viktigt att rapportera.

Svår balansgång

Aftonbladets publisher Jan Helin fick i en chatt frågan om det är klokt att publicera artiklar där jihadister får uttala sig, eller om det riskerar att inspirera andra?

”Vi är oerhört restriktiva med att publicera de här extremisternas material som syftar till att rekrytera fler. Det är en svår balansgång. Men alternativet skulle vara att förtiga detta, det tycker jag vore en ytterst tvivelaktig publicistisk hållning”, chattar Jan Helin tillbaka.

Björn Häger, Publicistklubbens ordförande, som har skrivit om Sverigedemokraterna och deras relation till medierna visade i sin bok ”Problempartiet” från 2012 att många redaktörer och journalister kände sig tveksamma till att publicera artiklar som slår negativt mot en minoritet i Sverige, just för att man var rädd för att späda på rasistiska stämningar.

– Om man går några år tillbaka fanns en tydligare beröringsskräck i medierna, nu har det lossnat lite. Problemen med jihadism och judehat har sådan närvaro i samhället idag att det är svårt att inte prata om, säger Björn Häger.

Varnar för uppskruvad stämning

I dagens Aftonbladet varnar krönikören Oisin Cantwell för uppskruvad stämning kring jihadister. Risken finns att lagen om att förbjuda jihadistresor som många politiker efterlyser blir ett hastverk, skriver han. Samtidigt bidrar hans egen tidning till den uppskruvade stämingen genom att ge både svenska jihadister och oroliga politiker stora rubriker.

– Givetvis har medierna, däribland Aftonbladet, ett ansvar för stämningar som ibland piskas upp. Just nu gäller det jihadister, men vi ser det även hända exempelvis vid friande domar i uppmärksammade våldtäktsmål. Skäl finns till självrannsakan. Skäl finns att bli bättre på att mellan varven ta en kort paus och fundera på hur vi rapporterar och över vårt ansvar, säger Oisin Cantwell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet