Public service-kommissionen har undersökt vad 62 mediechefer tycker om SVT och SR. Foto: TT

”Begränsa SVT:s verksamhet på webben”

Uppdaterad
Publicerad

Den privata utredningsgruppen ”Public service-kommissionen” har undersökt kommersiella mediers åsikt om SVT och SR.

I höstas skapade Tidningsutgivarna och flera mediekoncerner en egen, privat Public service-kommission som ska granska hur SVT och SR fungerar idag, samt ge förslag på hur de bör operera i framtiden. Detta skedde efter att den statliga Myndigheten för radio och tv fastslagit att public service inte hindrar ”konkurrerande aktörer från att etablera, driva och utveckla sina medieverksamheter”.

Dagens Media har kommit över en central del i kommissionens arbete gällande Public service. I en undersökning har chefredaktörer, vd:ar och liknande funktioner på tv, radio och tidningar svarat på vad de tycker om SVT och SR:s roll idag.

– Från SVT och SR säger man att det inte finns något problem med marknadsstörningar och att det istället är Google och Facebook som är det stora problemet. Därför är det intressant att dokumentera vad de privata medieföretagen faktiskt tycker, säger Gunnar Strömblad, ordförande i Public service-kommissionen till Dagens Media.

Åtta av tio ser SVT och SR som en konkurrent på nätet

Undersökningen visar att två tredjedelar av de tillfrågade upplever public service som en konkurrent. 84 procent uppfattar SVT:s närvaro på webben som en konkurrent och något fler känner samma sak om SR. De flesta menar att SVT och SR:s material som är gratis gör det svårt att ta betalt för de kommersiella medierna. Ungefär hälften tycker dock att public service sporrar dem till att göra bättre journalistik.

Public service-kommissionens har låtit de svarande ta ställning i olika förslag som ska begränsa SVT och SR:s effekter på den kommersiella marknaden. Bland annat vill lite mer än hälften begränsa SVT och SR på nätet. Istället ska de främst skicka ut tv och radioprogram via nätet.

Närmare 71 procent vill skärpa ”reglerna kring förhandsprövning av nya tjänster”. För stunden kan SVT och SR lansera nya tjänster på prov i ett år innan en eventuell anmälan om förhandsprövning kan göras. Public service-bolagen vill korta denna period till ett halvår istället.

Privata mediernas egenintresse

Dagens media lyfter fram kritik mot kommissionens syfte och menar att det kan se ut som ett rent beställningsjobb eftersom de privata medierna finansierar arbetet och har ett egenintresse i att begränsa de offentligt finansierade medieaktörerna. Det här håller utredarna själva inte med om.

– Det är så SVT och SR vill måla upp det. Men detta är ett seriöst arbete som är finansierat av nästan hela det privata medie-Sverige, säger Gunnar Strömblad.

– Vi har arbetat helt oberoende från våra uppdragsgivare och de har inte försökt att påverka vårt arbete, säger Gunnar Strömblad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.