Black friday-handel Foto: TT

Black friday är här

Publicerad

Det är Black friday.

Ett köparfenomen som nästlat sig in i Sverige – antagligen för att stanna.

För när rean har startat går den inte att stoppa.

Black friday är fredagen efter Thanks giving-helgen i USA. Många är lediga. Många vill handla. Det har butikerna tagit fasta på, och lockar köpare med rea-priser och kampanjer. Förhoppningsvis säljer de så bra att siffrorna blir svarta – alltså vinstbringande. Därav namnet.

Förra året förespråkade flera amerikanska profiler en bojkott av köphysterin, som protest mot att polismannen som sköt 18-åriga Michael Brown i Ferguson inte åtalades. Hashtaggen #BlackoutBlackFriday lanserades med slagordet: Ingen rättvisa, ingen vinst.

Förekommit dödsfall

Shopping-dagen blir inte sällan häcklad av populärkulturen. I ett avsnitt av ”South park” skildras konsumenternas makabra köpkåthet genom en galleria som slagfält. Människor spetsas på glassplitter från skyltfönster och slår varandra i huvudet med baseball-trän för att vara först på varan. Slutscenen är ett blodbad.

Avsnittet är absurt men inte helt främmande verkligheten. Det har förekommit dödsfall under köphysterin i USA.

Historiskt prismedvetet

Sedan ett par år tillbaka finns fenomenet i Sverige – och växer.

– I USA har det blivit kampanjfest. Frågan är om det blir lönsamt för handeln. Försäljningen stiger jättemycket, men den är så förknippad med reor, rabatter och kampanjer att många handlare kanske inte går med vinst, säger Jonas Arnberg, chefekonom på Svensk handel.

När ett företag sänker priserna måste andra hänga på för att inte tappa marknadsandelar. Så fungerar konkurrensen. De verksamheter som inte har råd att delta i priskriget går sannolikt i konkurs. Kvar blir jättarna.

– Vi har aldrig levt i en så prismedveten och kampanjorienterad tid som nu. Det har med digitaliseringen att göra. Snart föregås nästan varenda köp av att vi först jämfört priser. Det påverkar handeln och det är en av anledningarna till att Riksbanken inte får igång någon inflation, säger Jonas Arnberg.

Fenomenet är här

I den digitala tiden är det omöjligt för Sverige att inte dras in. Och på den digitala arenan är kampanjerna med nedsatta priser under svarta fredagen störst.

– Black friday är absolut här. Vi har importerat namnet och gjort en Sverigeversion av det.

– Behovet av att göra en bra affär är väldigt stort i dag. Vi gick ganska nyligen igenom en finanskris som var den tuffaste sedan kriget för svensk del. Under en lågkonjunktur gäller det att vara prismedveten.

I år är robotdammsugaren årets julklapp. Kategorin ”årets modejulklapp” går till ponchon.

Mer eller mindre skickliga trendspanare ska trigga vår köplusta. Men vem köparen är har aldrig varit så svårt att sätta fingret på.

– För flera år sedan var det mycket lättare att identifiera konsumenten. Det handlade till viss del om klass och inkomst. Nu är konsumenten mycket mer komplex. En dagen kan man handla på Lidl och nästa flyga till Italien.

Mer till välgörenhet

Gemensamt verkar ändå vara längtan efter att göra ett klipp. När Black friday i USA beräknas omsätta drygt 425 miljarder kronor inför jul, spår Jonas Arnberg en något annorlunda utveckling av den svenska marknaden.

– I år är prognosen ungefär 1000 kronor per person när det gäller julklappar. Förra året la vi 630 kronor per person till hjälporganisationer. I år tror jag att gåvorna kommer upp i samma nivå som julklapparna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.