Bob Dylan pratar om den amerikanska bilen och blir viral. Foto: David Vincent / TT Bild

Bob Dylan sålde bilar under Super Bowl

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanska Super Bowl-finalens jättepublik fick se sångaren fronta stort bilmärke i uppmärksammad reklam.

Över hundra miljoner tittar på tv när Super Bowl-finalen sänds. I år möttes Seattle Seahawks och Denver Broncos och gjorde upp om den prestigefyllda titeln i amerikansk fotboll.

Vann gjorde Seattle, men i vanlig ordning hamnar stort fokus även på reklamfilmerna som visas i spelpauserna.

Super Bowl

Dylan: ”Amerikansk stolthet”

Det är inte bara svenska Zlatan Ibrahimović som skapar rubriker och blir en viral succé när han gör patriotisk bilreklam.

Årets Super Bowl-reklam innehöll en film där Bob Dylan är ansiktet utåt för bilmärket Chrystler.

”En sak kan inte importeras från någon annan: Amerikansk stolthet” säger artisten i det två minuter långa klippet. ”Låt Tyskland brygga ditt öl. Låt Schweiz tillverka din klocka. Låt Asien sätta ihop din telefon. Vi ska bygga din bil”.

”Seinfeld”-gäng återförenades

Under samma sändning gjorde skådespelerskan Scarlett Johansson en läskreklam, omskriven på grund av att slutorden ”Sorry Coke and Pepsi” klipptes bort. Dessutom hörs svenska sångerskan Miriam Bryant i en ölreklam, skriver Expressen.

Även delar av den kultförklarade tv-serien ”Seinfeld” återförenades i en sketch som sändes i halvtid, rapporterar Huffington post.

Musikunderhållningen stod artister som Bruno Mars och Red Hot Chili Peppers för.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Super Bowl

Mer i ämnet