Så här såg det ut på bokmässan förra året. Nu öppnar snart dörrarna till årets stora litteraturfest. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Bokmässan – dyr och osäker satsning för förlagen

Uppdaterad
Publicerad

När bokmässan snart startar riktas än en gång kultur-Sveriges blickar mot mässhallen i Göteborg. För många små och medelstora förlag är det en dyr investering att vara där men många väljer att satsa ändå.

Ett förlag som storsatsade förra året var Bookmark. De bekostade en jättemonter för en enda bok — ”Tid” av Alex Schulman och Sigge Eklund.

Genom att både betala för en stor monter som bara innehöll en bok och arrangera en tågresa där media kunde träffa författarna skapade Bookmark rubriker förra året. Frågan är om de nu, ett år senare, anser att det var värt det?

— I princip så tror jag vi gick plus minus noll om du räknar på vad vi sålde i montern och vad vi hade för kostnader. Vi hade kö till signeringen varje dag. Om du räknar på det indirekta värdet, vi hade ju ett tåg med Alex och Sigge till mässan och om du räknar på den uppmärksamhet som montern fick så var värdet betydligt större än kostnaden, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark.

Bokmässan 2016

Höga kostnader avskräcker inte

Att vara med på bokmässan är inte gratis. Markhyran är 1.940 kronor per kvadratmeter och därutöver tillkommer kostnaderna för det som är inför monterväggarna. Många förlag måste också bekosta mingel, resor och hotellnätter. Enligt mässan själva finns dock inget som tyder på att kostnaderna avskräcker förlagen, tvärt om så menar de att antalet förlag har ökat. 

— Jag har inte någon exakt statistik på detta men min känsla är att det har ökat de senaste åren, säger Tomas Belfrage, försäljningsansvarig vid Bok och Bibliotek.

En del mindre förlag löser de höga kostnaderna genom att dela monterutrymme samtidigt som vissa väljer att avstå helt, till exempel förlaget Modernista. Till Kulturnyheterna säger de att de har andra prioriteringar och i en intervju för några år sedan sa de att de blir deprimerade av bokmässan.

”Flera hundratusen”

Flera förlag som Kulturnyheterna har talat med säger att de väljer att investera stort i mässa. För Bookmarks del blir det mer pengar i år jämfört med förra året. 

— För ett litet förlag som Bookmark så är det en stor kostnad. Men, jag tycker att det är väl investerade pengar, säger Claes Ericson, förlagschef hos Bookmark.

Förlaget Volante gör sin största satsning någonsin vid mässan.

— För oss kostar det flera hundra tusen. Vi satsar mycket och vi gör det för att vi tycker att det är viktigt. För att ta plats. För att kunna ta hand om de utländska författarbesöken vi har i år. Vi har bland annat bokmässans kanske största stjärna, Adonis. Det är flyg, det är hotell, det är den största monterytan hittills för oss. Det bara rinner ut pengar känns det som. Men vi säljer böcker och tycker att viktigt och förhoppningsvis fortsätter vi sälja efter den här helgen, säger Tobias Nielsén, vd för Volante.

Sätter tonen för hösten

Efter år av vikande försäljning upplever bokbranschen ett litet uppsving. Enligt siffror Sveriges Förläggare och Sverige Bokhandlare så ökade försäljningen, jämfört med samma period 2015, med 1,5 procent under årets fyra första månader. Branschen har en svag vind i seglen men för många förlag handlar det fortfarande om att satsa på rätt kort, både när det gäller vilka böcker man ger ut och hur mycket som ska investeras i bokmässan.

— En del i att driva förlag är att man alltid ”bettar” på saker och ting. Det finns alltid en risk i att ge ut ”den där boken”. Men det är ju kalkylerade risker eftersom man vill göra det, så är det med bokmässan också, säger Tobias Nielsén, vd för Volante.  

Bokmässan lockar uppemot hundratusen besökare och en stor mängd journalister tar sig dit under helgen. Enligt många är det här branschens höstsäsong startar på riktigt

— Här sätter man tonen för hösten. De viktiga böckerna under bokmässan är de som kommer lysa under hela hösten. De är med i farsdagskampanjerna och sedan hela vägen fram till julhandeln, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bokmässan 2016

Mer i ämnet