Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Bokrecension: ”Det nakna ögat”

Kulturnyheternas litteraturkritiker Ingrid Elam blir omtumlad av den japanska författaren Yoko Tawadas roman ”Det nakna ögat”.

– I Yoko Tawadas böcker är blicken helt central. Hennes berättare är alltid någon med vidöppna ögon som befinner sig i ett främmande land med ett främmande språk. Men det är just världen runtomkring som är totalt annorlunda, det är inte invandraren eller turisten själv som är främling! Och det gör hennes böcker till en fascinerande och överrumplande erfarenhet.

Huvudpersonen i ”Det nakna ögat” är Anh, en vietnamesisk student som reser till Östberlin innan murens fall för att föreläsa på en ungdomskonferens. Men hon blir snart smugglad till väst och hamnar så småningom i Paris, vilsen och papperslös.

– Det handlar om ett slags fördomsfrihet. I den nya boken är det ju en gäststudent från Vietnam som av misstag hamnar i Paris. Hon förstår inte ett ord franska, hon är utlämnad åt sina omedelbara iakttagelser och ser världen utan förutfattade meningar, säger Ingrid Elam.

Fokus på Deneuve

Ahn finner stabilitet i att bli besatt av skådespelaren Catherine Deneuve och söker sig till biograferna där Deneuve-filmerna visas.

– Ja, Deneuve blir hennes fasta punkt i tillvaron. Av alla olika roller Deneuve gestaltar på filmduken bygger berättaren en levande figur, den enda hela människan i Paris för henne.

Yoko Tawada är en prisbelönt författare, född i Japan men bosatt i Tyskland sedan drygt 30 år tillbaka. Hon skriver på både tyska och japanska, prosa som poesi.

Se hela recensionen ovan!