Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Den övergivne mannens skilsmässoroman

Ingrid Elam recenserar Berättelse om ett äktenskap

En man blir lämnad av sin hustru för en annan, och han har själv varit delaktig i hur hennes förälskelse i den andre växer fram. Han har till och med uppmuntrat henne till otrohet. Han vill att hon ska vara fri, men när hon glider ifrån honom drabbas han av panik. Ingrid Elam har läst Geir Gulliksens nya roman ”Berättelse om ett äktenskap”.

I Geir Gulliksens roman betraktar den övergivne mannen sig själv ur hustruns ögon.  ”Berättelse om ett äktenskap” handlar om skilsmässor, sex och svartsjuka. Om uppbrottets smärtsamhet och vad kärlek egentligen är för något.

Norska Geir Gulliksen är främst känd i Sverige som Karl Ove Knausgårds förläggare. Gulliksen har skrivit över 20 böcker och för ”Berättelse om ett äktenskap” är han nominerad till Nordiska rådets litteraturpris.

– För en svensk publik är han kanske mest känd som vännen Geir i Knausgårds romanserie Min kamp, men han är alltså också författare i egen rätt, sedan tidigare finns en diktsamling översatt, Berättelse om ett äktenskap är hans första roman på svenska, den är en skilsmässoroman, berättad av en man som ser sin fru sedan 20 år förälska sig i en annan man och på sätt och vis underlättar han för henne att lämna honom, säger Ingrid Elam.

”Osäker på vad som är sant”

Hur då?

– Jon och Timmy har levt i ett öppet äktenskap, det är i alla fall så Jon minns det, de har fått ha egna vänner och upplevelser för sig själva och när Timmy förälskar sig och är allt längre stunder borta från hemmet, är Jon från början tillåtande, han släpper allt mer efter på det osynliga bandet mellan dem, sköter allt i hemmet, tar hand om barnen, ställer inga krav och förödmjukar till slut sig själv. Jon är helt inriktad på henne som vill bort, som har all rörelseenergi, men för läsaren blir det en berättelse om den som blir lämnad och som vill hålla allt kvar. Samtidigt är jag hela tiden osäker på vad som är sant och inte.

”Måste tvivla på porträttet”

Vad beror det på?

– Vi får aldrig Timmys version, hela romanen inleds med att hon inte vill prata om det som hänt, så Jon försöker rekonstruera ett förlopp, steg för steg, försöker förstå vad hustrun har tänkt och känt och gjort, han tar makten över både sin egen och hennes berättelse, prövar olika versioner, och det blir svårt att se vad som är fantasi och verklighet. Efterhand måste man då också tvivla på porträttet av honom själv som den förstående och självförglömmande mannen.

Den övergivne mannen

Är det en svaghet eller en styrka?

– Definitivt en styrka. Det vi bevittnar är inte bara äktenskapets utan också hans eget sammanbrott. Det är så sett en originell skilsmässoroman, ovanlig för att den berättas ur den övergivne mannens synvinkel, en man som framställer sig själv i all sin svaghet och förödmjukelse. Det är också en roman som är litterärt driven, stundvis poetisk och mångtydig.