Vad innebär ljudbokstjänsen Storytels uppköp av Norstedts för den svenska bokbranschen?
– Det innebär något sensationellt och nytt. Det är lite omvända världen: här är det en publiceringsform, ljudboken, som köper ett helt förlag. Det är inte ett gammalt och erfaret förlag som satsar på ny teknik, säger Ingrid Elam.
Men vad betyder det här för läsarna?
– De nya tekniksmarta företagen behöver innehåll och de nya läsarna, bilisterna, de som lyssnar på böcker medan de gör något annat kan få nyskriven litteratur av Norstedts namnkunniga författare direkt i örat. De gamla läsarna, sådana som jag, får förhoppningsvis behålla en stor, kvalitetsmedveten utgivning i pappersform.
”Ungt och oerfaret”
Men det finns farhågor om nedläggningar.
– Storytel är ungt och oerfaret och i värsta fall förblindat av sina snabba framgångar. Men den tryckta boken dominerar trots allt fortfarande.
Det här är två stora aktörer på marknaden i vilken riktning tror du att uppköpet påverkar utgivningen?
– Bonniers och Norstedts har faktiskt dominerat länge. Det var till och med mer förr. Små och medelstora förlag har vuxit sig starka på senare tid, inte minst som utgivare av så kallad smal litteratur. De riktigt stora har det problemet att de måste dra runt en stor apparat oavsett upp och nedgångar. Det gör att de också måste vara mer kommersiella, dra in på gungorna vad de förlorar på karusellerna, och det kommer inte att förändras.