Alex Schulman och Sigge Eklund signerar böcker på bokmässan. Foto: TT

Eventifierad bokmässa säljer

Uppdaterad
Publicerad

De chartrade ett eget tåg från Stockholm till Göteborg, och frontar mässhallens minst diskreta tvåvåningsmonter. Bakom sig har Alex Schulman och Sigge Eklund ett förlag som bestämt för att satsa på bara dem, och ett mediehus som dubblar sin miljonomsättning år 2015.

”Den alltmer eventifierade författarekonomin passar de vackra och verbala”.

Så skrev Expressens kulturchef Karin Olsson i en krönika inför årets bokmässa.

De affischansikten som ska dra besökare, är inte nödvändigtvis, eller i alla fall inte huvudsakligen, författare. De är kändisar.

Alex Schulman och Sigge Eklund har Nordens största podcast. De når fler lyssnare än vad TV3 når tittare, påpekar Hannah Widell, vd för mediebolaget Perfect day som producerar Schulman och Eklunds podd. Hon är själv poddare, och lockar tusentals lyssnare i veckan tillsammans med sin syster Amanda Schulman – gift med Alex.

Nu är hon i Göteborg, på plats i svågerns monter, och ska medverka under ett antal av mässans programpunkter.

”Vanliga människor”

Till montern som tillhör förlaget Bookmark – utgivare av Alex och Sigges nya bok om tid, slingrar sig signeringskön lång. En förlagsrepresentant har heltidsgöra med att ta mobilbilder av alla bokköpare tillsammans med författarna. ”Vi vet ändå att de kommer vilja ta en selfie”.

Att förlaget har andra författare att sälja syns knappt. Poddarduons ansikten hänger från taket och pryder sidorna av tvåvåningsmontern mitt på mässgolvet. Bombnedslagen, med loungedel en våning upp.

– Titta där, säger Alex Schulman efter att ha signerat böcker i en timma, och pekar mot grannmontern.

– Där hänger en skylt, ”Leopard förlag”, det är ju ingen som vet vad det är för någonting. Om de istället hade tagit sin bästa titel, hade de nog fått in mer folk. De som är här är vanliga människor, som vill hitta sin favoritförfattare eller favorittitel. De skiter i Leopard eller Bookmark.

Chartrade ett tåg

Hannah Widell säger att förlagets strategi är en framgångsförutsättning.

– Här har förlaget valt att jobba med den personliga avsändaren. Det andra är viktigt för branschen men för den som läser, lyssnar eller tittar är det helt oviktigt.

Alex Schulman och Sigge Eklund startade bokmässan redan i Stockholm, med ett ”särskilt Alex och Sigge-tåg”, i vilket författarna agerade konduktörer och media åkte med.

– När vi skulle släppa den här boken fick vi bud från många förlag. De flesta stora. Vi har legat på stora förlag förut, det dåliga med det är att man blir en i mängden. Bookmark hade en idé. De ville ta hand om boken och satsa på den, bara på den. De sa att ”det blir vår bok för hösten”, säger Alex Schulman.

– Det är inte vi som har ställt några krav på att vi ska ha en tvåvåningsmonter, det är deras idé, men jag tycker om det här. Den är speciell ju.

Omsätter miljoner

I podcasten ”Livshjulet” berättade Alex Schulman förra veckan att det kostar mellan 60.000 och 80.000 kronor för en annonsör att höras i ”Alex och Sigges podcast”. Varje avsnitt har två till fyra sponsorer.

– Vi är slutsålda hela hösten. Man kan inte sponsra oss igen förrän i februari. Förr fick vi ringa upp företag, vi hade en sponsor i veckan och det betalade inte så mycket. Nu flyr annonsörerna från tv, som får sämre och sämre siffror. Någonstans måste de pengarna hamna istället. Mycket i podcastvärlden, säger han.

Poddens bolag – Hannah Widells Perfect day media, har tredubblat sin omsättning de senaste tre åren. 2014 omsatte företaget 17 miljoner kronor. I år fördubblas den summan, säger Hannah.

– Vi var snabba och tydliga med att vi satsar på karaktärsdrivet innehåll. När det finns tusen budskap, vill man hänga på en person. Inspireras av den, klä sig som den, läsa böckerna han eller hon skriver...

Snabb framtid

Förutom Alex, Sigge, Hannah och Amanda poddar bland andra artisten Zara Larsson och skådespelaren Mikael Persbrandt för Perfect day.

– Det kommer att hända jättemycket i radiovärlden snart, när allt digitaliseras. Förr pratade man om tv och webb-tv, nu säger vi ”rörlig bild”. Samma sak kommer att hända med ljud. Det känns lite som att alla medieaktörer försöker hitta sin plats nu. Som om det kastats upp tusen bollar i luften och nu ska alla vara med och fånga dem, säger Hannah Widell.

Persondrivet

Under hösten tänker Alex Schulman och Hannah Widell utöka mediebolagsverksamheten med rörlig bild. Det blir film. Alex skriver manus.

Hur den kommer att marknadsföras och kommuniceras lär framtiden utvisa.

Nu är Alex Schulman upptagen med boksignering. Till nästa års mässa tror han att fler montrar kommer att likna blocket som hans ansikte pryder – en våning ovan myllret av besökare.

”Eventifierad”, om man så vill.

– Det går ju åt det hållet. Det allra mesta nu är persondrivet. Man är intresserad av en peron, då läser man hans böcker eller lyssnar på hennes podcast, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.