Boken ”Svensk illustration – en visuell historia” är den första i sitt slag och innehåller 17 kapitel av svensk illustrationshistoria – en väl tilltagen populärvetenskaplig presentation som sträcker sig över 100 år.
– Vi har velat sätta in illustratörerna i en kontext, inte bara lyfta fram en illustratör eller en era på grund av ett visst manér eller viss stil. Vi ville beskriva vad som hände i samhället och vad var det för sociala och politiska vilkor som präglade och påverkade illustratörer, säger Sara Teleman, illustratör och redaktör.
Trots Solstickan helt okänd
De upptäckte också att många illustratörer vars motiv var vida kända, samtidigt kunde vara helt anonyma för många.
– Einar Nerman är ett sånt exempel. Alla har ju sett ”Solstickan”, världens mest spridda konstverk sägs det. Men vi förstod inte hur mycket han faktiskt har gjort och vad han betydde för sin samtid, säger Andreas Berg, professor i illustration och redaktör för boken.
Kvinnliga konstnärers räddning
Kvinnor har dominerat svensk illustrationskonst men det var först under industraliseringen som många kunde börja publicera sig. Kvinnor gick visserligen på konsthögskolor men var i princip var utestängda från utställningslokalerna.
– Denna nya teknik gav dom en annan arena. För många kvinnor blev ju barnboken eller bilderna för barn det konstnärliga forum som fanns, säger Andreas Berg.