Ur skolboken ”Religion och Liv”. Foto: Sara Bessa

Rasismanklagad skolbok byts ut

Uppdaterad
Publicerad

En arbetsbok om religion och samhälle för årskurs 6-9 visar en bild hur en ”arabisk flicka” är på väg att ”spränga sig själv och andra i luften”.

Skolmaterialet har väckt många reaktioner i sociala medier, där kritiker menar att skolboken förenklar Israel/Palestina-konflikten och där man ifrågasätter varför författaren gör ett barn till en självmordsbombare.

Öppet brev till förlaget

Två av kritikerna är författaren Amer Sarsour och juristen Samaa Sarsour. I ett öppet brev till förlaget publicerat på facebook skriver de att:

”Författaren sprider en rasistisk propaganda om att araber är våldsbenägna och dessutom utmålar en ”arabisk flicka” till att utgöra ett hot mot sig själv och andra. ... Vilka fördomar och föreställningar medför sådana indikationer i en bok som tas för att vara faktabaserad? ... Varför vill författaren skapa ett ont hat som leder till ännu mer splittring i en redan infekterad politisk fråga, genom att utnyttja de svaga?”

”Skrek rakt ut när jag såg bilden”

Sara Bessa var den första som reagerade på bilden i boken när hon hjälpte sin lillebror med läxan. Hon tog en bild av sidan som hon lade upp på instagram där den snabbt fick spridning.

– När jag läste meningen ovanför bilden bara skrek jag rakt ut, säger Sara Bessa.

”Ställer judisk man mot hatiskt arabiskt barn”

Hon tycker att bilden är konstruerad på ett sätt som gör den omöjligt att diskutera ämnet på ett neutralt sätt.

– Man har satt en arabisk flicka mot en judisk man. Mannen är neutralt skildrad men flickan har ett bombbälte om magen. Det är ren propaganda, indoktrinering på hög nivå, säger Sara Bessa.

”Vem har sagt att judar och muslimer hatar varandra?”

Och hon menar att skolunderlaget är partiskt.

– Vad man säger här är att till och med den oskyldigaste i hela världen, ett barn, är hatisk och är beredd att mörda för sin sak. Det man säger genom bilden är att normalpalestiniern spränger sig själv. Jag kommer inte ihåg att jag har gjort det någon gång! utbrister hon.

Enligt Sara Bessa ställer boken ledande frågor som inte ger utrymme för eget tänkande.

– Vem har sagt att judar och muslimer hatar varandra? Vem har sagt att araber hatar judar? Det finns araber som är judar! Läsarna tvingas in i hat genom boken, säger hon.

Boken borttagen ur sortimentet

Men enligt marknadschef Emma Wistrand har boken i sin äldre upplaga, som kom första gången 2004, redan makulerats.

I ett pressmeddelande på Natur och Kulturs hemsida skriver man att förlaget redan 2011 gav ut en reviderad utgåva av boken där stycket var borttaget.

”Vi beklagar djupt att det nu borttagna diskussionsunderlaget inte från början formulerades på ett sätt som bidrar till förståelse och tolerans” skriver förlaget.

Man skriver vidare att alla skolor som fortfarande har de gamla böckerna får byta in dem mot nya reviderade upplagor.

Vill se kontroll av läromedel

Amer Sarsour som var en av dem som formulerade brevet till Natur och Kultur är nöjd med förlagets svar på kritiken mot skolmaterialet.

– Men vi hade inte förväntat oss något annat. Det är en självklarhet att förlaget ska ta sitt ansvar.

Kräver akut handlingsplan

Nu kräver Amer och Samaa Sarsour att svenska läromedel ska kontrolleras bättre i framtiden och att frågan tas upp till en principiell nivå.

– Vi skriver nu till utbildningsminister Jan Björklund för att kräva en akut handlingsplan för att granska allt skolmaterial och insatser för att förebygga att sådant här händer igen. Boken var ju använd i skolorna under sju års tid och det har gått under radarn. Jag kunde lika gärna ha haft den i högstadiet, säger Amer Sarsour.

”Vad mer finns i boken?”

Skolmaterialet anmäls också till Diskrimineringsombudsmannen och Skolinspektionen och Amer Sarsour ställer sig undrande till hur de nya upplagorna av läromedlen ser ut.

– Jag tror inte att det bara är det här exemplet som är problematiskt. Vad mer finns i boken? frågar han sig.

Genom hashtagen #spridintehat på twitter hoppas Amer och Samaa Sarsour på att fortsätta diskussionen om kritiken mot boken.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.