Det kallas för få dödskyssen, att få nobelpriset i litteratur. Prestationskraven blir så stora att författarens kreativitet och produktivitet helt sinar. Uttrycket lär ha myntats av den amerikanska författaren John Steinbeck, som fick priset 1962.
– Han sa att det var en dödskyss för hans litterära karriär och skrev inget skönlitterärt efter att han fått priset, säger Anna Gunder, forskare i litteratursociologi vid Uppsala universitet.
John Steinbeck, som räknade med att få upprättelse för sitt stundtals kritiserade skrivande, blev chockad när både amerikanska och svenska litteraturkritiker kallade honom för ”en begränsad talang” och ”ett av Akademiens största misstag”.
– Det var det som golvade honom, säger Anna Gunder.
Ernest Hemingway och John Steinbeck
Men berättelsen om dödskyssen tycks vara en myt: Anna Gunder har i sin forskning ”Nobeleffekten”, tittat på vad som händer med författares förmåga att fortsätta skriva efter priset.
– Jag har gått igenom alla pristagare från 1950-2005. Efter att ha tagit hänsyn till ålder, sjukdom och andra naturliga orsaker till varför man klingar av i sitt skrivande så är det bara två som är kvar som inte skrev något skönlitterärt efter att de fått priset: Ernest Hemingway och John Steinbeck.
Amerikanska författaren Ernest Hemingway fick nobelpriset 1954 men kom aldrig till Stockholm för att ta emot priset. Han drogs med smärtor och hälsoproblem som han fått efter en flygplanskrasch i Afrika.
– Ernest Hemingway var ju med om en flygolycka och i en olycka där han trillade in i en eld, sen levde han det tuffa liv han levde så jag skulle säga att det var andra orsaker till att han hade svårt för att skriva efter att han fått priset, säger Anna Gunder.
Tar tid från skrivandet
Men även om dödskyssen endast verkar ha drabbat John Steinbeck, drabbas alla nobelprisade författare av den medieexponering som följer med priset, och hindrar dem från att skriva på ett bra tag.
– Uppmärksamheten och uppståndelsen är något annat än själva Nobelpriset. Jag tänker inte på Nobelpriset när jag skriver. Jag skriver bara, säger den rumänsk-tyska författaren Herta Müller som fick priset 2009.
Blev en kreativ pånyttfödelse
När Kenzaburo Oe fick priset 1994 gav det honom en kreativ pånyttfödelse. Han var nämligen övertygad om att ingen längre ville läsa honom och hade bestämt sig för att sluta skriva.
– Jag tänkte sluta skriva romaner när jag närmade mig sextioårsåldern. Jag planerade att lämna Japan och flytta till Amerika. Då hade jag nog dött en naturlig död inom två-tre år, berättade Kenzaburo Oe i en intervju med SVTs litteraturprogram Babel 2011.
– Men så fick jag Nobelpriset när jag var 59. Och en författare som fått Nobelpriset kan ju inte sluta skriva.