Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Gravplundring” att använda Boyes dikter för bilreklam

Författaren Karin Boye och ständige sekreteraren Peter Englund.

Att använda Karin Boyes dikt för att sälja bilar innebär en grov förvanskning av vad författaren stod för, menar Svenska Akademien som nu ska vidta rättsliga åtgärder.

”En reklambyrå som heter ANR har kommit på den bisarra idén att använda delar av Karin Boyes kanske mest kända dikt, 'I rörelse', i en glassig reklamfilm som syftar till att locka människor att köpa bilar av märket Mercedes-Benz. Att utnyttja Boyes dikt på det här okänsliga och genomkommersialiserade viset är gravplundring.”

Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund skräder inte orden på sin blogg ”Att vara ständig”. Att ett stort internationellt bilföretag använder sig av Karin Boyes dikt "I rörelse" i en reklamfilm har fått Svenska Akademien att se rött.

”Boye skulle aldrig ha godkänt detta”

”De döda har onekligen svårt att protestera mot missbruk av det här slaget. Låt oss pröva tankeleken att Karin Boye skulle ha levat idag. Skulle hon då godkänt vad ANR gjort med hennes dikt? Inte en chans. Hon var socialist och satt i redaktionen för marxistiska Clarté.”

I reklamfilmen hörs skådespelerskan Lena Endre läsa dikten till bilderna av en ny bilmodell som kör genom en stad nattetid. På sin blogg frågar sig Peter Englund vad som ska komma härnäst? Att Edith Södergran sätts att göra reklam för hamburgare, eller att Stagnelius får kränga bonvax?

”Tråkigt att han tycker så här”

– Det var tråkigt att han tycker så här. Vi tog kontakt med Karin Boye-sällskapet och fick deras medgivande att använda dikten innan vi gjorde reklamfilmen - så vi är rättsligt skyddade, säger ANR:s projektledare Fredrik Pantzerhielm till Kulturnyheterna och fortsätter:

– Det är en fantastisk dikt och att använda poesi i reklam är ganska ovanligt. Äldre musik får ju ofta en revival på detta sätt. Jag skulle se detta som ett sätt att popularisera dikten och kanske nå nya människor.

Ska driva det rättsligt

Svenska Akademien har via sina advokater uppmanat bilföretaget att dra tillbaka reklamfilmen. De tänker åberopa det så kallade Klassikerskyddet i lagstiftningen som tillåter Svenska Akademien att vidta rättsliga åtgärder mot någon som i bruket av ett litterärt verk "kränker den andliga odlingens intresse".

På Mercedes-Benz vill man inte föregripa en eventuell rättsprocess men säger att hotet om stämning inte förändrar nåt.

– Är det så att vi har gjort fel så kommer vi att bli informerade om detta och då för vi ta upp en diskussion på nytt. Men idag anser att det faktum att Karin Boye sällskapet varit tillskyndare till att vi använde denna dikt räcker för oss, säger Sverker Dahl, informationschef på Mercedes-Benz Sverige till.

Karin Boyes verk är sedan ett par år tillbaka fria att använda, enligt 70 årsregeln, uppger Karin Boye-sällskapet på sin hemsida. Där konstaterar sällskapet att dikten knappast hade tillåtits i reklam tidigare.

Relaterat