Anna Strand examinerades från Högskolan för fotografi, Akademin Valand, för sex år sedan där hon nu också undervisar. Hennes verk kretsar ofta kring bildens verkliga ”jag” då hon vill få betraktaren att ifrågasätta vad som verkligen syns i bilden, men också det som sker bortom den.
Negativ blev startskott
Upprinnelsen till hennes bok var när hon var på en loppmarknad i den japanska staden Nagoya. Där hittade hon två negativkuvert med bilder tagna någon gång på 30-talet och boken började långsamt ta form.
– Jag tänker att det är anteckningar om fotografi – olika tema relaterade till fotografi. Det finns funderingar kring avgörande ögonblick i boken och det finns verk som handlar om relationen mellan den som fotograferar och den som blir fotograferade, säger Anna Strand.
Juryn motiverar sitt val med att: ”Boken är ett vackert objekt, väl sammanhängande med sitt innehåll, och visar olika starka tendenser vi ser i dagens fotografi, som arrangerad fotografi och påhittade delar. Boken har också en personlig känsla, och väcker också intressanta frågor om sammanlänkningen mellan fotografi, minne, historia och känsla.”