– Fortfarande efter 6 månader är jag lite förbryllad över att vi i ett land där vi har så hög digital mognad och konsumerar medier i så hög utsträckning digitalt – inte läser böcker digitalt, säger Otto Sjöberg.
Det är fortsatt dystra tider för bokförlagen visar ny statistik. Den totala bokförsäljningen minskade med 2,6 procent under 2014 jämfört med föregående år.
E-böcker största utmaningen
Just försäljningen av e-böcker är en av bokbranschen största utmaningar menar Norstedts nya VD Otto Sjöberg. Men utvecklingen går långsamt.
Sjöberg tror att ett av skälen är att den tryckta boken är så förknippad med avkoppling och att inte vara uppkopplad.
– Jag kan ju se på mig själv. Det är fortfarande så att böcker är fortfarande mitt mest analoga beteende. Det vill säga att jag läser tryckta böcker.
Långsamt i alla nordiska länder
Men det är inte bara Otto Sjöberg som inte riktigt fått igång sin digitala läsning. Försäljningen av e-böcker har växt långsammare i de nordiska länderna än i till exempel USA och England, enligt Svenska förläggareföreningen.
– Vi har inte haft en enskild så stark aktör som på till exempelvis den anglosaxiska marknaden, som Amazon som har drivit utvecklingen. Det är väldigt tydligt att man i de engelskspråkiga länderna har kommit mycket längre i den här omvandlingen.
Otto Sjöberg kommer från en lång karriär inom mediebranschen, bland annat som chefredaktör för Expressen 2002-2009 och som chefredaktör på Tv4:s interaktiva avdelning. I augusti 2014 tillträdde han som vd på Norstedts förlag.
Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. I höstas kom beskedet att var femte anställd fick gå.