Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Kungliga operans dansare: Bilden är inte rasistisk

Kungliga operan i Stockholm anklagas för rasism efter att ha satt upp en affisch där en svart person blir trampad i ansiktet av en vit fot. Operan har nu valt att plocka ner affischen. Men huvudpersonen i bilden, balettdansaren Clyde Emmanuel Archer, håller inte med om kritiken: ”Jag önskar att folk hade pratat med mig först”, säger han till Kulturnyheterna.

Under dagen har det blossat upp en debatt om Kungliga operans reklambild för föreställningen Svansjön, i koreografi av Mats Ek. Bilden visar föreställningens huvudperson, spelad av Clyde Emmanuel Archer, med en fot tryckt mot Archers ansikte.

Bilden har i sociala medier kallats för rasistisk på grund av att foten är vit och Archer är svart.

Araia Ghirmai Sebhatu, grundare av organisationen Black Coffee, var en av de första att reagera: ”När det väl är en svart som ska vara med i ett av de mest klassiska och prestigefyllda framträdandena så måste man alltid Bring the Black Person Down. Bilden är väldigt talande, för hur våra villkor ser ut - vare sig det är ett konststycke eller arbetsmarknaden.”

Adam Tensta: ”Ser ni mönstret”

Även rapparen Adam Tensta har uttalat sig negativt om bilden: ”Ser ni mönstret? Operan som redan är en av de mest konservativa institutioner ”vi” har, väljer att porträttera en mörkhyad person på detta sätt."

Kritiken har gjort att operan nu valt att plocka bort bilden. De säger att det är djupt olyckligt att folk har tolkat bilden på det här sättet och att de har förståelse för att den kan upplevas problematisk tagen ur sitt sammanhang.

Huvudpersonen i bilden har i det här skeendet inte haft något att säga till om. Kulturnyheterna ringde därför upp Archer för att höra hur han ser på debatten.

”Ett första kärleksmöte”

– Jag tycker att det är en bra och viktig debatt. Det är bra att det finns personer som vill diskutera bilder som visas i media och hur representationen i dessa bilder ser ut. Men jag önskar att folk kunde ha pratat med mig först och frågat var jag befinner mig i den här debatten, säger han.

Svansjön är en balett från sent 1800-tal med musik av Pjotr Tjajkovskij. Föreställningen handlar om en prins som blir kär i en svan. I och med att svanen inte har några mänskliga lemmar omfamnar och smeker svanen med sina fötter och vingar. Bilden ska enligt Clyde Emmanuel Archer föreställa det första mötet mellan prinsen och svanen.

– Jag håller inte med om att bilden är diskriminerande. Jag ser nyanserna till varför folk tolkar det så men om du ser baletten och känner till historien bakom förstår man att det kommer från ett första kärleksmöte, säger Archer.

Var stolt när han såg bilden

Han berättar att bilden berörde honom väldigt starkt första gången han fick se den.

– Jag tycker egentligen inte om att se bilder av mig själv. Men när jag såg den här bilden så kände jag mig stolt för att det fångar ett starkt ögonblick. Dessutom  är det är så sällan vi ser en svart huvudperson.

– Det här är en av de få gånger du får se en svart person, manlig eller kvinnlig, i en roll som prins i en europeisk saga. Jag tycker att det är fint att se en svart person porträtteras på ett sätt där han älskar och där han älskas. Det är härligt att få ses som en hjälte och någon som man kan se upp till.

Archer upprepar flera gånger att han tycker att det är en jätteviktig debatt och att han inte vill peka finger åt de som upplever bilden som diskriminerande.

”Lever med förtryck varje dag”

– Jag är svart, jag lever med förtryck varje dag. När jag började dansa balett som 21-åring tänkte jag alltid på om det fanns någon annan svart person med på provspelningen. För jag visste att om de redan hade en svart person skulle de inte anställa mig.

– Den här upplevelsen har varit den motsatta. Att Mats Ek såg mig i rollen som hjälten och en person som jagar sina drömmar och den stora kärleken. Det är inget diskriminerande i det överhuvudtaget.

Tycker du att det var rätt beslut av operan att ta bort bilden?

– Jag förstår att det i den här situationen var det mest ödmjuka att ta bort bilden. Om jag håller med, inte nödvändigtvis. Om det inte finns några rasistiska tankar bakom, även om vissa ser det så, så är det i någon mån att ge efter för den uppfattningen.

– Jag ifrågasätter om jag kommer kunna göra en ny roll utan att det finns risk att folk uppfattar den som rasistisk. Om jag till exempel är den enda svarta bland många vita, kommer det vara rasistiskt? Man ser saker som kanske inte är där.

Foten tillhör en annan minoritet

Vad vill du säga till de som menar att bilden är diskriminerande?

– Jag tycker att det är en viktig debatt men jag hoppas att också att kritikerna förstår att varken operahuset eller Mats Ek hade något uppsåt att diskriminera. Jag skulle känt mig diskriminerad om de hade valt någon annan på bilden, eller i rollen. Det finns andra situationer där jag skulle känt mig förtryckt men i det här fallet har det verkligen varit ett upplyftande arbete.

– Jag skulle dessutom vilja säga till folk att den vita foten tillhör min asiatiska partner. Om vi ska vara bokstavliga kring vad den här situationen handlar om så tycker jag att den delen också ska räknas in. Det här är en annan minoritet inom operahuset.