Super Mario är tillbaka. Foto: Nintendo

Därför intar Super Mario mobiltelefonerna

Uppdaterad
Publicerad

I ett drygt årtionde har Nintendo sagt att det aldrig kommer att ske – men nu gör världens mest älskade rörmokare entré som på mobiltelefonerna. Är ”Super Mario Run” ett briljant – eller desperat – drag från den krisande speljätten? ”Nintendo sätter allt på ett kort”, säger Tobias Bjarneby, chefredaktör på speltidningen Level.

Det som aldrig skulle hända har hänt: På torsdagen sprang Super Mario ut ur Nintendos järngrepp och in i allmänhetens smarta telefoner, med det nya mobilspelet ”Super Mario Run”.

Den italienska rörmokaren har alltid varit Nintendos stora dragplåster och det främsta försäljningsargumentet för deras egna konsoler. Så varför släpper de spelhjälten fri?

– Nintendo hade sanslösa framgångar med konsoler som Wii (2006) och bärbara DS (2004), som sålde i hundratals miljoner exemplar. Deras nya konsoler har inte varit i närheten av det, säger Tobias Bjarneby, chefredaktör på speltidningen Level.

Pressade av mobilspelen

Början på Nintendos problem stavas smartphone. När iPhonen kom 2007 fick hela Nintendos målgrupp plötsligt tillgång till hundratals billiga spel i sin ficka – hur många vill då betala tusentals kronor för en bärbar spelkonsol?

Inte så många som förr, skulle det visa sig.

Nintendos senaste konsoler – Nintendo Wii U och bärbara 3DS – har floppat i jämförelse med föregångarna, och intäkterna har dalat stadigt sedan 2008. Samtidigt har speljätten benhårt hävdat att Super Mario aldrig kommer att komma till smarta telefoner – det skulle ge snabba pengar, men underminera hela deras affärsidé på sikt. Nu, nästan tio år senare, kapitulerar de inför pressen.

– Det här har varit Nintendos mest dramatiska period under de 25 åren jag skrivit om dem, säger Tobias Bjarneby.

Allt på ett kort

Det är naturligtvis ingen slump att ”Super Mario run” släpps nu, bara månader innan Nintendos nya spelkonsol Switch anländer i mars nästa år. Ska man övertyga den stora grupp unga spelare som vuxit upp med mobilspel de senaste tio åren om Marios storhet måste man göra det nu.

Den nya konsolen Nintendo Switch i sin bärbara variant. Foto: Nintendo

Förutsättningarna finns. Nintendos aktie tog ett glädjeskutt på 15 procent när ”Super Mario run” tillkännagavs i höstas, och marknadsanalytiker räknar med miljardförsäljning. Men är Marios nya äventyr bara en pr-kampanj förpackad som ett spel? Ja och nej, menar Tobias Bjarneby.

– Visst vill man man locka spelare till Switch. Men det är samma fyra personer som gjorde ”Super Mario bros” för 30 år sen som ligger bakom ”Super Mario run”. De är snart pensionärer, men har återigen satt sig ner och lagt allt krut på att göra Mario på bästa sätt för telefon, säger Tobias Bjarneby.

– Så det är ingen simpel pr-stunt, ”Super Mario run” får verkligen inte bli en kalkon: Det här är Nintendos stora chans att visa att Mario är relevant 2016. De får inga fler chanser innan Switch släpps, så nu sätter de allt på ett kort.

”Super Mario Run” släpps den 15 december till Apple-produkter och till Android under 2017.

”Pokémon Go” då?

Sommarens stora fluga –”Pokémon Go” – har laddats hem fler än 100 miljoner gånger och blivit det populäraste mobilspelet genom tiderna: Har inte Nintendo redan gjort succé?

Nej, Nintendo äger delar av varumärket, men spelet gjordes av utvecklaren Niantic. Det ledde till att Nintendo först exploderade på börsen när spelet blev en succé, och sedan störtdök när det framgick att de inte låg bakom det. Men, det bevisade Nintendos mobila potential: Kan ”Super Mario Run” bli nästa ”Pokémon Go”?

”Succén har gett Nintendo ett bra momentum, och jag tror att ”Super Mario Run” kommer att bli jättestort. Men frågan är om något någonsin kommer att bli lika stort som ”Pokémon Go”, säger Tobias Bjarneby.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.