Internationella spelsuccéer som Minecraft, Battlefield och Candy crush vittnar om att den svenska dataspelsbranschen mår mycket bra. Men nu ökar risken att andra länder springer om, varnar organisationen Dataspelsbranschen.
– Den globala konkurrensen är stenhård och det är väldigt många av våra konkurrentländer som har upptäckt fördelarna med ha olika former av incitament och stöd, säger Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck.
Finland inspirerar
Per Strömbäck ser gärna att Sverige tar efter Finland – där dataspels-företagen riktat stöd från Tekes, landets innovationsmyndighet. Något som genererat stora skatteintäkter och många nya företag.
– Finland låg efter Sverige för några år sedan, men nu har Finland kört ifrån. Det är klart att vi vill vara världsbäst, säger Per Strömbäck.
Samtidigt poängterar han att dataspelsbranschen knappast står och faller med nytt stöd.
– Det går väldigt bra, så man ska inte se det här som något räddningspaket till en krisande bransch. Det handlar snarare om att vi ska behålla vår tätposition.
Valt annan strategi
Innovationsmyndigheten Vinnova, den svenska motsvarigheten till Tekes, investerar årligen runt 2,7 miljarder kronor i olika insatser.
– Vi har valt en annan strategi än Tekes och inte peka ut vilka branscher som är särskilt viktiga och därmed vilka som är mindre viktiga. Vi välkomnar alla att söka stöd, säger Joachim Karlsson på Vinnova, till P1-morgon.