Regissören Beata Gårdeler är aktuell med våldtäktsdramat ”Flocken” Foto: Michael Tjelder

Beata Gårdeler vill lyfta de tunga frågorna

Publicerad

Den svenska filmregissören Beata Gårdelers senaste film ”Flocken” vann Kristallbjörnen i Berlin i våras. Hon vill skildra en samtid som berör, en samtid som hon tycker inte alltid tar i de tunga frågorna.

När 15-åriga Jennifer anmäler sin skolkamrat för våldtäkt sprider sig ryktet snabbt. Hon anklagas för att ljuga och det lilla samhället tar våldtäktsmannen i försvar. Filmen ”Flocken” behandlar en baksida av människans strävan efter gemenskap, och rädslan för att hamna utanför gruppen.

– Sådana rädslor som jag utforskar i filmen kan uppstå i andra typer av grupper eller miljöer, men kan ta sig andra uttryck. Rädslan för att hamna utanför gruppen tror jag är samma mekanismer som leder till flockbeteende i allt från rasistiska sammanhang till kultureliten, säger Beata Gårdeler och fortsätter.

– Jag tycker att vi spelar olika roller i olika miljöer, ibland kan det kännas som att det är svårt att ta sig ur rollen man blir tilldelad.

Vill inte göra kopplingar

Paralleller har dragits mellan filmens handling och det uppmärksammade våldtäktsmålet i Bjästa, som uppmärksammades av SVT:s ”Uppdrag Granskning”.

– Vi har ju tittat på det fallet, men även på väldigt många fall som inte är lika kända. Tittar man på fallet i Bjästa, tror man att det är ett fall som är unikt, men det är det tyvärr inte. Jag vill vara helt fri när jag gör fiktion och gestaltar mina karaktärer, annars blir det dokumentär.

Tidigare under året JK-anmäldes filmen för förtal av invånare i Bjästa. Men anmälan lades ner. Beata Gårdeler är tydlig med att filmen inte är baserad på det uppmärksammade fallet, men att det tillsammans med många andra, har använts för att få till den samtidsskildring hon är ute efter.

– Jag kan förstå att människor känner igen sig i filmen och det har jag varit med om att många har gjort. Men jag tycker fortfarande man måste kunna skilja på fiktion och dokumentär.

Stark oväntad biroll

Skådespelaren Henrik Dorsin, i mångas ögon mer känd som Ove i ”Solsidan”, prisades av Kulturnyheternas recensent Fredrik Sahlin för sin insats i filmen. ”Han är inte med i många scener [...] men det är paradoxalt nog han som blir dramats starkaste spelare”, menade Fredrik Sahlin i sin recension av filmen.

– Jag tycker väldigt mycket om Grotesco. Henrik är en fantastiskt bra skådespelare och har också en svärta i sig. När vi provfilmade tyckte jag att det vore kul om han gjorde en annan typ av roll än det vi varit vana vid, säger Beata Gårdeler till Kulturnyheterna.

En feg kultur

Men filmen vill hon skapa en diskussion om filmens tematik och tycker ofta känsliga och tunga ämnen passerar omärkt förbi, och kritiserar en kultur som hon upplever inte vågar behandla det som inte är kommersiellt säljbart. 

– Vi har en filmpolitik som är komplicerad. Här behövs mer pengar till konstnärlig kvalitetsfilm som alla fönster borde vara med och betala. Jag upplever att kulturen blir allt mer kommersialiserad, det spelas ju exempelvis väldigt lite nyskriven dramatik på teatern. När jag öppnar kulturdelen i tidningen så består den till största delen av Melodifestivalen, vilken visar på bristen på intresse och fördjupning i konsten.

Att kliva ur

Även om Beata Gårdeler har arbetat med filmen i nästan fyra år, har hon trots det tunga ämnet, svårt att kliva ur den kreativa processen och slappna av.

–  Jag är nog ganska dålig på det. En strategi är att kolla mycket på sport. Det är på något sätt lagom icke-aktivt tänkande. Fotboll är bra, jag hejar på Malmö FF.

– Man får ju också mycket energi när filmen äntligen visas. Det är väldigt roligt för skådespelare och folk som inte sett fått se resultatet, säger Beata Gårdeler till Kulturnyheterna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.