”En reklamtidning till 90 procent”

Uppdaterad
Publicerad

Miss World heter ett nytt magasin som vill förändra världen. Men Ulrika Milles tycker inte att de ädla föresatserna håller.

Miss World är ett nytt magasin, fullproppat med intervjuer med artisteroch kreatörer. ”Miss World bjuder in konstnärer, fotografer, spännande personligheter och andra att göra vad fan man vill med tidningen, utan censur” , skriver man i sitt pressutskick. Första numret pryds av den mediekygge Lars Winnerbäck, och innehåller intervjuer med bland andra Veronica Maggio, Alexander Bard och Niki & The Dove.

Ett fuck off till skönhetsideal

Miss World beskriver sig själv som ”en magasinsvariant av ett slags utopisk TV-kanal i pappersform.”  Namnet ska vara ett fuck off skönhetstävlingentidningen hämtat sitt namn av. Första numret släpptes i dag. Bakom tidningen står bland andra Jesper Heed, en av grundarna till Peace & Love i Borlänge, och Per Holknekt, designer och upphovsman till klädmärket Odd Molly. Kulturnyheterna lät litteraturkritikern Ulrika Milles kommentera tidningen.

– Jag skulle säga att det här är en reklamtidning till 90 procent. Man intervjuar artister som uppträder på den festival som äger rum nästa vecka som en av grundarna av tidningen har startat. Man intervjuar den andra grundaren, det blir en kändisgrej kring det. Man intervjuar hans fru för att hon ska göra en ny grej. Alla har en baktanke hela tiden, därför är det lätt att som läsare känna sig lite köpt, säger Ulrika Milles.

– Det finns verkligen guldkorn i den, men det är den här känslan av att hela tiden vara lite köpt, att någon hela tiden har någonting att sälja, och tror att vi kan förändra världen genom att konsumera oss fria, fortsätter hon.

Miss Worlds manifest

”Miss World är allas vår hyllning till Moder Jord, till oss som lever här och till det naturligt attraktiva. Till det som är viktigt på   riktigt i ord, bild och handling.

Vi vill skapa ett magasin som ska bryta det likriktade utbudet. Vi vill fylla ett tomrum och påminna om allt som vi glömt i jakten på mer. Vi vill knäcka konventionerna. Utmana. Bråka. Skratta och kittla. Vara en kärleksfull och ofiltrerad käftsmäll.

Vi tror på den mänskliga berättelsen, på den mänskliga rösten.

Power to the people.

Vi lovar att vara fria från höga hästar och obegripliga pretentioner. Hos oss ska alla känna sig välkomna – för vi tror på mötet mellan människor och på saker som vi faktiskt har gemensamt.

Miss World är livet självt. Ingen beauty queen. Snarare en snyting mot skönhetsideal, hets och fördomar. De kan ärligt talat dra åt helvete.

Miss World är inte rädd. Miss World är inte cool eller fabulous. Bara lite näck. Och tillsammans tänker vi, som blygsam målsättning, förändra världen. Och ja, kanske även ha lite roligt längs vägen.

Allt börjar någonstans. Du håller nu i den nya kompassen.

Control-Alt-Delete!”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.