Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Ett svenskt domedagsscenario för miljonpublik

Som medlem i The Division måste spelaren försöka återställa ordningen efter att en epidemi slagit ut samhällets grundläggande funktioner.

När 6,4 miljoner spelare testade demon slog The Division världsrekord i förhandshajp: Kulturnyheterna åkte till Skåne för att prata premiärnerver, pandemier och framtiden för spelstaden Malmö med utvecklarna bakom årets största svenska spelsläpp.

Frågeställningen finns där för varje gång det händer. Svininfluensan, ebola, fågelinfluensan. Den uppstår med de dramatiska rubrikerna och försvinner först när situationen är under kontroll: Vad händer om epidemin inte går att stoppa den här gången?

– The Division handlar om ömtåligheten i våra moderna supersamhällen. Folk vet inte längre hur man får mat och värme, man är beroende av infrastrukturen. Det är ganska skrämmande när man tänker på att det tar tre-fyra dagar för systemet att kollapsa, säger David Polfeldt, vd för spelstudion som ligger bakom årets mest omtalade svenska spel.

Grundat i verkligheten

The Division utspelar sig på ett Manhattan i undantagstillstånd: gatorna är fyllda av sopor och övergivna bilar, liksäckar kantar trottoarerna. En dödlig epidemi av smittkoppor har slagit ut hela samhället. Efter att elverk, polisstationer, matbutiker och sjukhus kollapsat anländer en sista, samhällsbevarande enhet. Inte för att stoppa katastrofen – den har redan inträffat – utan för att rädda vad som återstår.

– Spelaren måste återställa mat, el och värme för den utsatta civilbefolkningen och samtidigt agera sheriff. Man försöker skapa en symbol för hopp, säger Magnus Jensen, creative director för spelet.

– Själva grundscenariot i spelet är i högsta graden realistiskt, mycket är baserat på den amerikanska katastrofövningen Dark Winter från 2001. Det är något som många myndigheter är väl medvetna om, och ganska rädda för, säger Martin Hultberg, innehållsutvecklare för spelet.

De vet vad de pratar om. Det tog Malmöbaserade Massive Entertainment två år att ta fram katastrofscenariot som är The Division. På vägen har de besökt smittskyddsinstitutet, amerikanska CIA, läst internationella storstäders katastrofplaner och studerat epidemiologisk forskning från Lunds Universitet.  

– Det är högst sannolikt att vi kommer att få uppleva en pandemi under vår livstid, frågan är bara hur allvarlig den kommer att bli. I vårt fall har vi valt ett värsta fall-scenario, för att det passar spelupplevelsen, säger Martin Hultberg.

Tom Clancy som förlaga

Men The Division är i första hand ett spel, och ingen pandemisimulator. Handlingen är baserad på Tom Clancys romanvärld, komplett med konspirationer, filmskurkar och en förkärlek till militärt detaljnörderi.

Kombinationen av realistiskt scenario och populärkulturellt rollspel tycks ha gått hem i spelvärlden. När betan, en sorts demoversion, släpptes i februari gav sig 6,4 miljoner spelare ut på Manhattans gator. Ett nytt världsrekord i förhandsintresse.

– Det är mitt näst bästa minne någonsin. Det absolut bästa var när vi annonserade spelet för första gången 2013, då kände jag ren lycka i tre dagar. Det här är situationer man drömt om, spelmotsvarigheten till att vinna Stanley Cup, säger David Polfeldt.

Följer försäljningen betasiffrorna lovar det inte bara gott för Massives 400 anställda, utan för Malmö som spelstad. Med framväxten av ett tjugotal spelstudios och utvecklarutbildningen Game Assembly på senare år, skulle en succé slutgiltigt kunna sätta staden på den internationella spelkartan.

– Det som har hänt på senare år är otroligt spännande, det anordnas spelträffar och man träffar hela tiden intressant folk. Jag tror att det kommer att växa, säger David Polfeldt.

– Och vi kommer inte att flytta från Malmö, personalen är rotad och vi har ett bra samarbete med staden och Game Assembly, fortsätter han.  

Rustat för katastrof

Sedan starten i en källare i Ronneby 1997 har Massive under drygt 20 år vuxit till ett av Sveriges största spelföretag. I dag huserar det i det sex våningar höga gamla televerket i centrala Malmö, och har planer på att expandera in i en ny byggnad om allt går vägen.

Men det är om. Sist Massive hade en spelsuccé för sina fötter, med 2007 års World in Conflict, gick de nästan i konkurs när 95 procent av spelarna valde att piratkopiera spelet. Erfarenheten har gjort David Polfeldt garderad när han talar om framtiden.

– Det här är en hitdriven bransch, man har inte råd att misslyckas mer än en gång, säger han.

– Det skulle betyda oerhört mycket för oss om det här går som vi vill, den här typen av framgång köper en rätten att arbeta med stora projekt. Men misslyckas du blir du på samma sätt diskvalificerad från att fortsätta.

De närmaste veckorna kommer med andra ord sannolikt få stor betydelse för Malmös chanser att bli en europeisk stormakt i spelvärlden. Samtidigt är teamet bakom spelet, efter att ha arbetat med ett undergångscenario i fem års tid, ovanligt välrustade för en katastrof. Åtminstone om den kommer i form av en pandemi:

– Absolut! Var inte i Malmö, håll dig borta från Malmö. Inte bara Malmö, utan alla storstäder. Jag bor inte ens i stan, utan på landet. Och det finns en anledning till det, säger Martin Hultberg.