Facebook. Foto: SVT

Facebook 10 år: ett moget födelsedagsbarn

Uppdaterad
Publicerad

I dag är det 10 år sedan Facebook öppnade upp portarna för allmänheten. Ett moget födelsedagsbarn, tycker sociala medie-experterna.

Den 26 september 2006 blev det fritt fram för vem som helst skapa en egen sida på Facebook.

Miljontals användare valde en bild på sig själv, gillade vad de gillade och blev vän med sina vänner. Och så skapades ett flöde av händelser.

– Jag gillade det inte alls. Det där flödet var så konstigt. Man fick så mycket saker man inte ville ha och inte visste vad det var. Jag var van vid att söka upp info själv, säger Camilla Gervide som driver sociala medie-bloggen Bloggbevakning.

Tagits över av stora medier

De första åren befolkades Facebook främst av ungdomar och unga vuxna. Men växte snabbt till världens största sociala medie-plattform.

Men i takt med att äldre användare anslutit har Facebook tappat dragningskraft hos de yngre, tror Frasse Levinsson, webbredaktör på Nöjesguiden.

– I och med att föräldrarna och vuxenvärlden hittade till Facebook blev det en viktigare arena för de stora mediahusen. Det har gått mer och mer mot en nyhetskanal. Plötsligt skulle de ungas sköna statusar tävla mot mediernas professionella artiklar. Då valde nog många att börja kommunicera på andra plattformar.

Blivit ett vuxenforum

Enligt statistik från Internetstiftelsen i Sveriges 2015 är Instagram den plattform som flest ungdomar mellan 12-15 år använder sig av dagligen (69 procent). Därefter kommer Snapchat följt av Kik. Facebook parkerar på en fjärde plats.

Inte så konstigt, tycker Camilla Gervide.

– Facebook har blivit mer av ett vuxenforum. De ger dig mer kontroll över vad du visar upp, medan yngre inte bryr sig om integriteten lika mycket. Det har blivit en plats för personligt varumärkesbyggande, bjuda in till bröllop lägga upp bilder på barnen och annat som ungdomar inte bryr sig om.

– De yngre ser nog på Facebook som The Beatles eller Andra världskriget. Något som föräldrar håller på med, säger Frasse Levinsson.

”Behöver inte oroa sig”

Men någon kris är det inte tal om. Så gott som alla som besöker sociala nätverk besöker Facebook – och rollen som nyhetsförmedlare är stark.

– Jag tror inte de behöver oroa sig över huvud taget. Även om det blivit en liten generationsklyfta så hamnar de flesta på Facebook förr eller senare ändå. Att skaffa Facebook-konto idag är lite som att bli vuxen, säger Camilla Gervide.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.