Darth Vader Foto: TT

”Fader vår” bannlyst från Star Wars-premiär

Publicerad

Biograferna i Storbritannien har en policy mot religiös och politisk reklam. Den brittiska kyrkan häpnar över beslutet.

I am your father, väsbekänner Darth Vader till Luke i ”Rymdimperiet slår tillbaka”, och förändrar därmed förutsättningarna för hela rymdeposet. Men det blir inga bekännelser av fäder vid visningen av den nya Star Wars-filmen ”The Force Awakens” i Storbritannien.

Inför jul har The Church of England gjort en reklamfilm där den kristna bönen ”Fader vår” deklameras. Under hashtaggen #justpray visas en grupp människor bestående av bland annat flyktingar, en sörjande son, tyngdlyftare, en fårfarmare och en gospelkör som alla ber bönen.

Kyrkan hade planerat att köra reklamen i biografer i samband med Star Wars-premiären innan jul, men nu har de stött på patrull.

DCM (Digital Cinema Media), som administrerar reklamen på brittiska biografer, vägrar visa annonsen av rädsla för att ateistisk publik eller publik med en annan tro ska uppröras av reklamen.

”Inskränker yttrandefriheten”

The Church of England säger till BBC att de tycker att beslutet är korkat. Canterburys ärkebiskop Justyn Welby menar att beslutet är ”extraordinärt”.

– Den här annonsen är ungefär lika procoverande som en julmässa eller en gudstjänst på juldagen, skriver han på sin hemsida.

– Biografernas beslut gör oss häpna. På ett sätt är beslutet löjligt, men med tanke på att de insisterar på att göra det, gör det saken obehaglig. De inskränker yttrandefriheten, säger biskop Arun Arora, kommunikationschef på The Church of England.

Inget kontroversiellt

Företaget DCM säger att deras policy är att inte visa någon politisk eller religiös reklam. Någon liknande policy finns inte på svenska biografer, enligt SF:s informationschef Thomas Runfors.

– Vi har visat reklam för Svenska kyrkan. Senast för några veckor sedan visade vi någon reklam för konfirmation. Vi har väl inte någon annan policy än att vi visar det som inte är så kontroversiellt.

Vad skulle kunna vara kontroversiellt?

– Det skulle vara för en kyrka som gör en inlaga i abortfrågan, eller de som är emot samkönade vigslar. Sånt skulle vi nog inte vilja visa, det skulle kunna göra folk upprörda. Men jag tror inte att en reklamfilm för konfirmation upprör.

Så ni har ingen policy kring religiös reklam?

– Näe, inte mer än att vi som företag är religiöst och politiskt obundna. Visas något med den sortens budskap ska det vara väldigt tydligt vad det är för avsändare, säger Thomas Runfors.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.