Få rockfans har missat att David Grohl, sångare i Foo Fighters, ramlade av scenen, bröt benet, gipsades och fortsatte spela under fredagens konsert på Ullevi i Göteborg.
Dagen efter sprang Michael Clifford från den australiska pojkbandet 5 Seconds of Summer in i en pyroteknisk eldspruta som sköt upp flammor ur golvet. Hans huvud började brinna, och gitarristen poserade sedan på Twitter med ansiktet inlindat i bandage.
Musiker extra utsatta
Helgens olyckor är långt ifrån unika. Under 2015 har ett stort gäng artister råkat illa ut i rampljuset. Chris Brown har breakdancesnurrat av scenen, Madonna har fallit handlöst ned för en trappa och Enrique Iglesias har skurit upp handen på en drönare. Bland annat.
Mattias Qvarsell från arbetsmiljöenheten på musikernas fackförbund Musikerförbundet har märkt att artistskador på scen ökat.
– Jag kan inte hålla det för osannolikt att olyckorna har blivit fler senaste tiden. Musiker är både extra utsatta och oerhört trogna sitt arbete. Det gäller även vanliga enklare sjukskrivningar. Man kräks bakom scen, genomför sitt gig, och sen kräks man igen, säger han.
Tittade efter benpipor och dansade vidare
Den svenska musikalartisten Rennie Mirro är en av de som råkat illa ut. Två gånger till och med. 2013 fördes han till akuten efter att han fått artisten Agnes Carlssons stilettklack i ansiktet under en show. Ett år senare gjorde han ett tremetershopp i splitternya steppskor och bröt foten.
– Jag hörde att det krasade. Men jag såg inga benpipor som stack ut. Så jag drog bara åt skosnörena jättehårt och fortsatte showen igenom, säger Rennie Mirro.
Övertänd redan från början
Han tror att artister lätt står ut när de står inför en publik, eftersom kroppen fylls med så mycket adrenalin av uppmärksamheten att den inte känner någon smärta.
– Någonstans i adrenalinstinnet bestämmer man sig för att man inte tänker gå därifrån vad som än händer. I Dave Grohls läge var det nog ännu värre, det var ju inför 52.000 på Ullevi! Då är man övertänd redan från början, säger Mirro.
Mattias Qvarsell på Musikerförbundet tror att de ökade skadorna i branschen beror på att konsertarrangörerna inte definierar sig som arbetsgivare, och därför glömmer bort sitt ansvar för arbetsmiljö och säkerhetsrutiner.
F-skatt del av problemet
Ett problem som dessutom ökar när fler och fler arbetsgivare ger musikerna betalt via faktura.
– Då frånsäger de sig ännu mer ansvaret för arbetsmilijö. Rent mentalt alltså, rent formellt kan de ju inte göra det. Det är alltid arbetsgivaren som måste se till att folk inte går sönder när de jobbar, säger Qvarsell.
Han är säker på att Dave Grohls brutala benbrott beror på brister i säkerhetsarbetet.
– Det är helt klart att någon inte gjort sitt jobb korrekt. Man måste analysera riskerna med att ramla ner från scenen. Sen kunde de kanske ha målat ett varnande streck två meter från kanten. Eller lagt en kudde under, säger Mattias Qvarsell.
”Ingen har ju pengar”
Rennie Mirro, som fortfarande har ont i foten sedan han dansade med den bruten för ett år sedan, tror att det ökade säkerhetsslarvet kan bero på tidspress i branschen.
– Allt ska gå så fort. Man ska bygga scenen på kort tid som som möjligt. Ingen har ju pengar, så man minimerar arbetskonstnaderna. Och då missar man kanske avspärrningar och säkerhetsgenomgångar kring pyrotekniken.
– Men jag vet inte vad alternativet är. Man kan ju inte ta hur mycket betalt som helst för showen heller, säger Mirro.