Melodifestivalen förändras – färre bidrag i deltävlingarna och fler i finalen. Foto: Olle Kirchmeier/SVT

Färre bidrag tävlar i Melodifestivalen

Uppdaterad
Publicerad

Antalet tävlande bidrag kommer att minska, men fler får en andra chans i nästa omgång av Melodifestivalen.

Årets melodifestivalfinal sågs av 3,3 miljoner tittare, en minskning med drygt 800 000 jämfört med i fjol. Regelverket kring deltävlingarna har förändrats genom åren men antalet tävlingsbidrag har varit samma sedan 2002. Nu ändrar man på programupplägget och minskar antalet tävlande bidrag.

Nytt för Melodifestivalen 2015 är att totalt 28 artister tävlar, alltså sju i varje deltävling istället för tidigare åtta.

Medier

– Vi behöver få in mer luft i programmet och mer utrymme för att presentera artisterna. Många har tyckt att programmet har varit hårt drivet och vissa har tyckt att det verkar förinspelat. Vi vill skapa mer livekänsla och värme, säger Christer Björkman, exekutiv producent för Melodifestivalen 2015.

Fler får en andra chans

Även i ”Andra chansen” ser upplägget annorlunda ut. Men det nya upplägget går tolv bidrag vidare till finalen istället för tidigare tio. De bidrag som kommer på tredje och fjärde plats i de fyra deltävlingarna möter varandra i fyra dueller. Vinnarna i går sedan vidare till finalen.

Christer Björkman säger att man vill ge publiken en relation till de tävlande bidragen och lyfta fram de mindre etablerade artisterna.

– Det här är för att ge publiken ett incitament till att vilja rösta. Vi vill att publiken ska få lära känna artisterna och presentationerna fungerar nästan som en filmtrailer. Artister som Sanna Nielsen känner publiken redan och vi vill lyfta fram artister som Ace Wilder.

Infört rösttak

En annan nyhet är att man valt att göra på samma sätt som i Eurovision Song Contest och infört ett rösttak. Det innebär att man kan rösta max 20 gånger på ett bidrag per telefonabonnemang. Regeln har tillämpats för att röstresultaten ska bli så trovärdiga som möjligt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet