Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Alicia Vikander sopar mattan med alla”

”Eddie Redmayne gör en på ytan övertygande förvandlingsakt från man till kvinna”.

“The Danish Girl” är filmen som gav svenska Alicia Vikander en Oscarsnominering. Om hon får en statyett för bästa kvinnliga biroll får vi veta först om några veckor, Sofia Olsson tycker att det är Vikander som bär hela filmen.

När Tom Hooper gör en fritt hållen biografi över Lili Elbe och sätter en heterosexuell man i huvudrollen blottar han strupen. Transcommunityn har, med rätta, tröttnat på att utgöra smaskigt filmmaterial men ständigt bli skildrade av icke-transpersoner. Nu är filmen om den första kvinnan i världen som genomgick en könskorrigering ett faktum, likaså oscarsnomineringarna till filmens stjärnor Eddie Redmayne och Alicia Vikander.

“The Danish Girl” är trots sin vackra och bohemiska yta med läcker kostym och scenografi och med en historiskt intressant huvudperson som totalt går på tvärs mot samhället, en mycket mindre storslagen film än vad jag förväntat mig. Den borrar djupt i en äktenskapskris, betydligt grundare i den personliga kris Lili Elbe måste ha gått igenom.

Lili Elbe föddes som Einar Wegener på Nordjylland 1882. Hon gick på Konstakademien i Köpenhamn, gifte sig med konstnären Gerda Gottlieb och gjorde karriär som landskapsmålare. När filmen börjar har Einar just gjort succé med en utställning men Gerda har som kvinna svårt att få sina moderna porträtt accepterade i den mansdominerade konstvärlden. De har ett modernt äktenskap, är ömsom kollegor, bästa vänner, älskare och konkurrenter.

Lili väcks plötsligt och slumpartat till liv i en intim och känslomässig scen där Einar hoppar in som modell för sin fru, eftersom ballerinan som ska porträtteras inte dyker upp. Någonting börjar röra sig i henne när hon känner på silkesstrumpor och sträcker ut vristerna. Det börjar som en lek, Gerda hjälper Einar att klä ut sig till kvinna på en fest, och hon presenterar sin make som Lili.

Eddie Redmayne gör en på ytan övertygande förvandlingsakt från man till kvinna, precis som när han gestaltade Stephen Hawking och dennes sjukdomsförlopp i “A theory of everything”. Däremot lyckas varken Tom Hooper eller Eddie Redmayne få mig att känna vikten av att få vara Lili. Det kan ha att göra med förvandlingens inledande feminina överdrivenhet. Redmayne spretar kokett med fingrarna, tittar blygt i golvet och håller sin handväska hårt och prydligt framför sig. Jämfört med Gerdas moderna, bredbenta och kedjerökande sätt, blir Lilis pimpinetta manér nästan absurda.

“Den danska flickan” i titeln kan lika gärna anspela på Gerda som Lili. Och det är Alicia Vikander som Gerda som fullkomligt sopar mattan med alla andra. Hon är långt från den svala men undersköna robot hon var i “Ex Machina”. Här gör hon en figur med karaktär! Hon skojar, gråter, skäller och vänder insidan ut. Det är Gerdas sorg och förvirring över att förlora sin livspartner och kollega (Lili slutade som konstnär när Einar var borta) och hennes totala kärlek och lojalitet som berör mig.

Jag tror att det beror på att filmen på vissa sätt tar Gerdas parti. Den intresserar sig för relationen mer än Lilis identitet och transformation. Och DEN filmen, med Alicia Vikander i huvudrollen, är hur bra som helst. Men “The Danish Girl” om transpionjären Lili Elbe borde vara lite bättre, och framförallt mer engagerande, än den är.

The Danish Girl

Visa

Regi: Tom Hooper

Betyg: 4

I rollerna: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Mattias Schoenaerts

Filmrecensioner

Mer i ämnet