Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Bikes vs Cars”

Bananas-regissören Fredrik Gerttens cykelpredikan exponerar storföretagens moralkollaps, och Kristoffer Viita föreslår subventionerade skateboards.

Mitt uppe i körkortsprocessen hade jag gärna sett en annan dokumentär än Fredrik Gerttens, som visar hur trafikmaktsordningen – hur rörligheten i de flesta storstäder dikteras av bilkörning – breder ut sig i en allt mer explosiv takt, förstör luften och dödar fler cyklister och fotgängare.

Rob Ford, Torontos före detta borgmästare (även känd för att ha rökt crack) figurerar i ett minnesvärt klipp arkivmaterial och pratar om ett ”krig mot bilar”. Fredrik Gertten reser runt i världen och träffar de Ford talar om, små aktivistnätverk i São Paulo, Los Angeles och Bogota som försöker stoppa den eskalerande utvecklingen. Ofta med utsvävningar i postmarxistiska teorier kring ekonomisk tillväxt men med ganska modesta önskemål.
”Kriget” handlar alltså om cykelbanor bredvid vägen så att bilar och cyklar kan samexistera.

Efter att han tjafsat med det multinationella fruktkapitalet i två ”Bananas!*”-dokumentärer verkar inte Gertten blivit avskräckt från att exponera storföretagens moralkollaps. Skurkarna i ”Bikes vs Cars” är förstås bil- och oljeindustrins lobbyister och de politiker som går deras ärenden. Redan på 40-talet lyckades man avveckla Los Angeles kollektivtrafik, på den tiden världens största, och stegvis ersätta med dagens 12-filiga motorvägar.

Ett aktuellt exempel är hur Tysklands förbundskansler Angela Merkel nyligen stoppade en lag mot att begränsa farliga utsläpp, kort efter att hennes parti fått ett saftigt bidrag från BMW, som för övrigt förser alla partier i Tysklands regering med tjänstebilar.
Det blir tyvärr inte särskilt många ställa-mot-väggen-intervjuer, utöver en märklig PR-man från bilindustrin på ett möte för bilnördar som världsfrånvänt pratar om att bilägare vill vara miljömedvetna och samtidigt köra Lamborghinis.

Trots det är ”Bikes vs Cars” en saklig dokumentär, där Gerttens fakta gott och väl räcker som skräckexempel på hur allvarlig situationen faktiskt är. Det blir inte för dystopiskt heller. Roligast är att följa med en taxichaffis i Köpenhamn som svär över hur ”bortskämda” cyklisterna blivit när han irriterad försöker navigera runt i danskarnas cykelutopia.
 
Ett fåtal gånger slår dock stämningen över i en lite väl nyandlig cykelpredikan. Alla skattelättnader som underlättat storstädernas bilberoende har försatt cyklister i en marginaliserad position, och kanske indirekt gjort ”cykel” till en av världens mest irriterande subkulturer.
För även om Gertten analyserar bilindustrins manipulativa reklamimperium kvarstår ett problem som aldrig adresseras:
En lirare som nickar huvudet till basen i sin SUV ser ball ut, en tour the france-wannabee i lycra på jakt efter ”äventyr i vardagen” gör det inte.
Här är en lösning: skattesubventionerade skateboards. 

"Bikes vs Cars"

Betyg: 4
Regi: Fredrik Gertten

Filmrecensioner

Mer i ämnet
Mer Film
Mer Kultur
Mer Nyheter