Foto: TT

Så mycket betyder sommaren för biobesöken

Uppdaterad
Publicerad

Sommar, semester och sol, då kryper vi gärna in i biomörkret. Efter januari är juli nämligen svenskarnas favoritmånad för biobesök. Det menar Torkel Stål, analytiker på Svenska filminstitutet, som har undersökt svenskarnas biovanor de senaste åtta åren.

Vad betyder egentligen sommaren för biobesöken?

– Sommaren betyder ganska mycket för biobesöken. Dock har det skett en minskning om man jämför med de senaste tio åren, säger Torkel Stål, analytiker på Svenska filminstitutet.

Efter januari har juli länge varit en av de viktigaste månaderna för biograferna.

– Det är många som har semester just i juli och generellt går många på bio när de är lediga.

Besöken har minskat

Torkel Stål har undersökt besökssiffror under en lång period och kan konstatera att sommarens betydelse för biobesöken hade sin topp under juli månad 2008 med 1,6 miljoner biobesök/månad och år. Sedan dess har besöken minskat trots att antalet filmer som har lanserats under perioden är den samma. Under juli månad 2012-2015 låg besöksantalet på 1,3 miljoner biobesök/månad och år.

– Jag tror att det handlar om vilka filmer som har haft premiär respektive år.

Har det alltså blivit lite sämre filmer?

– Ja, det kanske man kan säga. Generellt så har de filmer som har gått upp på bio under sommarmånaderna de senaste fyra åren inte varit lika populära som de tidigare.   

Förutom vilka titlar som lanseras så finns det andra faktorer som kan bidra till ett minskat antal biobesök.

– Till exempel kan det vara så att vädret påverkar eller andra evenemang som konkurrerar om publiken, som nu har vi ju fotbolls EM.

Säsong för action

Enligt Torkel Ståls analys är det också skillnader mellan vilka genrer som går bra på sommaren jämfört med andra delar på året. Under juni, juli och augusti är det många besök på actionfilmer och komedier, medan dramafilmer och dokumentärer går bättre under hösten, februari och mars.

Men är det inte lite av en självuppfyllande profetia, att det helt enkelt lanseras fler action-ilmer och komedier på sommaren?

– Det är klart att det kan vara. Vi har ju inte ställt några frågor till publiken i den här analysen utan har utgått från besökssiffror och då vet man inte riktigt vilket som är hönan och ägget.

Amerikanska filmer dominerar

Det är däremot ingen fråga om amerikanska storfilmer dominerar utbudet under sommaren.

–I USA har man en tradition av att lansera storfilmer under sommaren. Det beror i sin tur på att man har haft öppet biograferna på sommaren där under en längre tid än i Sverige. Nu har det kommit mer och mer till Sverige men då är det främst de amerikanska filmerna som bidrar till besöksantalet här också, säger Torkel Stål.

– Sedan har man gjort en del försök med att låta svensk film gå upp på sommaren också och det finns några lyckade exempel, framförallt ”Sommaren med Göran” som lanserades 2009. Men även filmer som ”Grabben i graven bredvid”, ”Cockpit”, andra ”Snabba Cash”-filmen och ”Miffo” är exempel på svenska filmer som har gått bra på sommaren

Förvånades av skillnaderna

Torkel Stål berättar att det som förvånade honom mest var vilken skillnad det var mellan genrer och olika typer av filmer, till exempel att barn- och ungdomsfilmer går jättebra på sommaren.

– Där tror jag att man skulle kunna öka besöken på svensk film. Dels göra fler barn och ungdomsfilmer och sedan lansera dem under sommaren.

Så det finns utvecklingspotential till fler biobesök under sommaren?

– Ja absolut, det tror jag. Jag tror inte att det är omöjligt att gå tillbaka till nivåerna som det var runt 2008-2009.

Håll öppet biograferna

Vad kan man dra för slutsatser? Vad borde den svenska filmmarknaden göra?

– Under förutsättning att det finns filmer som är lockande för publiken så tycker jag att det är viktigt att man dels håller öppet på biograferna. Lördagen som är den viktigaste biodagen resten av året är inte lika viktig i juli då biobesöken kan ske vilken dag som helst. Det innebär att det blir svårare för biograferna att planera när man ska hålla öppet. Man behöver vara mer flexibel där och öppen för att vädret kan påverka och att publiken är mer oförutsägbar, säger Torkel Stål.

– Och dels kan distributörerna välja att lansera rätt filmer på sommaren och matcha vad som efterfrågas under sommaren.        

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.