Film om Kim Anderzon inviger dokumentärfilmfestival

Uppdaterad
Publicerad

”Den skalliga primadonnan” är ett porträtt av den folkkära skådespelerskan Kim Anderzon gjort av dottern, skådespelaren Tintin Andezon och hennes halvbror, dokumentärfilmaren Fredrik Egerstrand. De har försökt fånga Kim som hon var; närvarande för alla. Filmen är öppningsfilm på Tempo dokumentärfilmfestival som startar i dag.

Kim Anderzon dog hösten 2014 71 år gammal. Men hon valde att leva ända till slutet. Dagen innan hon hamnade i koma firade hon sitt liv med en stor fest. Eller som hon själv sade i sitt tal vid sin ankomst till festen: ”Det här är alltså en minnesstund, fast liket lever”.

Hon gjorde sitt livs sista föreställning den kvällen.

”Hon tog oss i famnen”

I filmen berättar den nyligen bortgångna kollegan Björn Granath om kvällen: ”Hon tog hand om oss alla, till och med sista gången tog hon hand om oss. Hela gänget som var där. Hon tog oss i famnen och sa att ’jag älskar livet och jag älskar er’. Kom så kramas vi, så ska jag gå sen.”

– Hon var ingen som ältade, säger hennes dotter Tintin Anderzon till Kulturnyheterna. Som människa var hon här och nu och framåt. Hon hade jobb inbokade samma vecka som hon hamnade i koma, och hon spelade sista föreställningen bara några dagar innan den här festen. Hon jobbade hela vägen. Hon älskade det.

Scendebuterade 1969

Kim Anderzon gjorde sin scendebut på Pistolteatern i Stockholm. En avantgardisk och frispråkig teater som ville förändra välden. Hon kom dit 1969 och stannade i sjutton år. 

– Vi har velat berätta om teaterskådespelerskan Kim Anderzon i första hand, och det som gjorde henne så unik, säger Fredrik Egerstrand. Och det var hennes publikkontakt, att hon fick alla som såg henne på scen att känna som att man är hemma hos henne.

Tintin Anderzon skrattar till åt bilder från filmen som visar Kim Anderzon i några fria uppsättningar från 70-talet.

– Jag har nog blivit lite pryd av allt det nakna, säger hon.

Sällskapsresan och Göta kanal

Kim Anderzon var med en rad filmer också, bland annat publiksuccéerna ”Sällskapsresan” och ”Göta kanal”. Men livet i rampljuset hade sitt pris. Jobbet kom ofta före familjen. Men inget av detta finns med i filmen. Det var helt enkelt inte läge för mamma-dotter uppgörelse. 

– Vi hade inte så himla nära relation, min mamma och jag. Men nu var hon sjuk. Det var liksom inte läge att ställa några känsliga frågor. Hon fick sätta villkoren för hur allting blir. 

– Men det gav mig och var relation någonting mer. Jag får större förståelse för henne nu och är glad att vi gjorde den här filmen, säger Tintin Anderzon.

Tempofestivalen pågår i Stockholm till den 12 mars

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.