Filmfestivalen Berlinale slår upp portarna

Uppdaterad
Publicerad

Svenska tonårshäxor, BDSM-blockbuster, Askungen och Christian Bale som förlorar sig själv i sex och yta, det är några av höjdpunkterna på årets Berlinale, skriver Kulturnyheternas medarbetare Kristoffer Viita.

Berlin filmfestival öppnar passande för årstiden med oförlåtande väder. Spanska regissören Isabel Coixet har förlagt sitt senaste drama på Grönland 1908, där Josephine (Juliette Binoche), frun till den världskände äventyraren Robert Peary, letar efter en väg till Nordpolen. Josephine slår an en så kallad ”Oväntad vänskap” med inuitkvinnan Allaka efter att hon underskattat vinterkölden.

Naturen som urkraft

Naturen som grym urkraft brukar annars vara filmvirtuosen Werner Herzog specialitet, som fortsätter festivalhelgen med sin första spelfilm på fem år (när Nicholas Cage spelade knarkande polis i ”Bad Lieutenant” 2009).

Berlinale 2015

Den här gången har Nicole Kidman castats i rollen som Gertrude Bell, en av brittiska imperiets mest kända kolonisatörer i Mellanöstern och som även hade stor betydelse för att staten Irak bildades. Det ska bli spännande att se vad Herzog kan göra med källmaterialet och om han kan ge Kidman upprättelse efter fiaskot med ”Grace of Monaco”.

Neddykning i dekadensen

Om Herzog lämnar sin bekvämlighetszon gäller det också Terrence Malick – känd för att filma gnäggande hästar och vajande gräs i motljus – men som tävlar i Berlin med ”Knight of Cups”. En neddykning i dekadensen i de moderna världsmetropolerna, där Christian Bale spelar huvudrollen mot bland andra Natalie Portman.

Det är en efterlängtad comeback för fans av Malick. Regissören vann Guldpalmen i Cannes 2011 med ”Tree of Life” med blev sedan halvt utbuad i Venedig för sin poetiska ”To the wonder” ett år senare.

En av Mellanösterns främsta regissörer Jafar Panahi är även han tillbaka. Den här gången tävlar han med olika berättelser från Teheran och det urbana landskapets sekulära biktbås: ”Taxi”.

Panahi har blivit lika hyllad utanför Iran som han blivit fördömd i hemlandet. 2010 greps han för ”propaganda mot iranska staten” och hans filmer censureras konsekvent i hemlandet då de ofta berör kvinnor, fattiga och minoriteters rättigheter.

Branagh gör Askungen

Andrew Haigh (som gjorde hyllade one-night-stand-dramat ”Weekend”) återvänder med ett drama om ett gammalt par som ska fira sin 45:e bröllopsdag, men glädjen smolkas av en påminnelse från tiden innan de träffades. Med tanke på Haighs tonsäkra skildring av det omaka gayparet i ”Weekend” lär ”45 years” bli mycket intressant.

Ytterligare en britt tar sig an Disneys heligaste saga om Askungen. Det är Kenneth Branaghs som fått uppgiften att göra den gamla Kalle Anka-favoriten rättvisa i en ”otecknad” version som har sin världspremiär utom tävlan med stjärnor som Cate Blanchett och Helena Bonham Carter i framträdande roller.

Världspremiär för ”Cirkeln”

Sverige är väl representerat utom tävlan där filmatiseringen av tonårshäxorna i ”Cirkeln” får världspremiär i regi av Levin Akin (svensk premiär 18 februari). Även Bitte Anderssons B-filmsmusikal ”Dyke Hard” visas, en lesbisk explotationhyllning till genrefilm. Det verkar som om en ny svensk våg av ungdomsfilmer är av särskilt intresse för tyskarna, som även valt ut Beata Gårdelers ”Flocken” – om en tonårsflicka som får samhället mot sig när hon anklagar en pojke i klassen för våldtäkt – och ”Min lilla syster” av Sanna Lenken, där ätstörningar och en syskonrelation fördjupas.

Snusk då?

Förra året hade Berlinale den stora äran att husera Lars von Triers ”Nymphomaniac” med tillhörande kontroversiella presskonferens (även om det var helt och hållet Shia LaBeoufs egen show när han stormade ut efter att han kanaliserat fotbollspelaren Eric Cantona).

I år är i alla fall Berlin först med att visa BDSM-blockbustern ”50 Shades of Grey” ett par dagar innan den svenska premiären (13 februari).

 Filmatiseringen av den storsäljande fan fiction-romanen baserad på “Twilight”-böckerna lär tyvärr inte vara lika utmanande som Von Triers hårdporr.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Berlinale 2015

Mer i ämnet