Chantal Akerman såg Jean-Luc Godards ”Tokstollen” när hon var femton år och bestämde sig för att hon ville göra film. Hon debuterade tre år senare, 1968, med kortfilmen ”Saute ma ville”.
Hennes mest kända film är ”Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles” från 1975. Den har kallats för den första och bästa feministiska filmen som gjorts, skriver Variety.
Potatis och prostitution
Filmen handlar om en änka som lever med sin son i en lägenhet i Bryssel. Under tre dagar följer Akerman henne på nära håll när hon bland annat skalar potatis, stickar och prostituerar sig.
I en minnestext i The New Yorker påpekar Richard Brody att Akerman, som bara var 24 år när filmen premiärvisades i Cannes, var yngre än vad både Orson Welles var när han gjorde ”Citizen Kane” och än Jean-Luc Godard när han gjorde ”Till sista andetaget”.
Orson Welles och Jean-Luc Godard
Han skriver också att han tycker de tre filmerna förtjänar att nämnas tillsammans eftersom ”Jeanne Dielman...”, liksom de andra två mästerverken, varit en inspirationskälla för flera generationer av unga filmskapare.
Regissörer som har influerats av Chantal Akerman är bland andra Sally Potter, Todd Haynes, Gus Van Sant och Michael Haneke.
Akerman har också gjort filmer som ”I, You, He, She” 1976, ”Food, Family and Philosophy” 1989, och ”Det bor en fransk kvinna i min lägenhet” 1996.
Hennes senaste film blev klar i år: ”No home movie” – en dokumentärfilm om regissörens mamma som överlevde Auschwitz.
Chantal Akerman blev 65 år.