Den här gången pirrar det ändå till lite när jag ser regiansvariges namn, Baltasar Kormákur. ”Bara för att jag är född på Island är jag inte tvungen att bara berätta historier för 300 000 personer” lär han sagt och har mycket riktigt, på senare år, åkt skytteltrafik mellan hemön och Hollywood.
(På filmaffischen för ”Everest” ser vi en djup bergsklyfta över vilken en smal, halvtrasig hängbro går. Under hängbron dinglar en människa. Affischens slogan känns lite överflödig: Släpp inte taget…)
Svenskvinst förra året
Förra året vann ju Roy Andersson som förste svensk någonsin festivalens finaste pris, Guldlejonet, men i år finns det få tillfällen till svensk flaggviftning. Nu har ju visserligen Tuva Novotny en stor roll i ”Krigen”, som tar avstamp i danska soldaters upplevelser i Afghanistan, men skådespelerskan är ju i princip dansk nuförtiden. Det är däremot inte vår just nu främsta filmexport Alicia Vikander, men hon spelar ena huvudrollen i Tom Hoopers tävlingsfilm ”The Danish Girl”, ett verklighetsbaserat drama om den transsexuella pionjären Einar Wegener/Lili Elbe.
Kan nog bli intressant, inte minst då det är Tom Hooper (”The Kings Speech”, The Damned United”) som regisserar.
Daniel Alfredsons nya
Och så visas ju Daniel Alfredssons ”Go With Me” vid sidan av tävlingen. Efter Millenium-filmerna och den lite kamerala adaptionen av ”Skumtimmen” drog Alfredson likt Kormakúr västerut, och gjorde där ”Kidnapping Mr Heineken” – med Anthony Hopkins i titelrollen – som fick så dåliga recensioner i USA att den aldrig gick upp på svensk biograf.
Kanske bättre lycka nu när han Venedig-debuterar med kriminaldramat ”Go With Me”.
True Detective-regissören
En av de mest intressanta av de startande i den officiella tävlingssektionen är ”Beasts of No Nation”, i regi av Cary Fukunaga, som gav oss den hårda mexikanska gängfilmen ”Sin Nombre” och regisserade första säsongen av ”True Detective”.
Den här gången handlar det om en ung pojksoldat i ett icke namngivet afrikanskt land.
”Beasts of No Nation”, har redan på förhand skapat en del turbulens, inte på grund av sitt innehåll, utan hur den ska distribueras. Streamingtjänsten Netflix har nämligen lagt vantarna på de internationella visningsrättigheterna, och kommer ha webbpremiär redan i oktober, vilket gett de största biografkedjorna i USA bokslutsångest och fått dem i ren ilska att bojkotta filmen.
Två kvinnliga regissörer
På den röda mattan kommer även en av tävlingens enbart två kvinnliga regissörer synas, Laurie Anderson. Den egensinniga musikern har ju tryfferat många stora filmares verk med spännande soundtrack, men renässansmänniskan Anderson har också en dokumentärfilmskarriär som nu peakar i och med medverkan i dansen kring Guldlejonet.
Hennes ”Heart of a Dog” handlar om just en hund, närmare bestämt hennes och rockaren Lou Reeds, nu avlidne, pianospelande och fingermålande terrier Lolabelle.
Andra nämnvärda titlar är ”Francofonia” av ryssen Alexandr Sokurov (som år 2002 gjorde det maffiga en-tagnings-panoramat ”Den ryska arken”) och så dyker den finurlige manusekvilibristen Charlie Kaufman (”I huvudet på John Malkovich”, med mycket mera) upp med det barnförbjudna, animerade stop-motion-dramat kallat ”Anomalisa”, som är crowd-fundat av fans på nätet