Kristoffer Viita: ”Festivalprogrammet – Tyngre än någonsin”

Uppdaterad
Publicerad

Idag släpps programmet till Göteborgs filmfestival. Det är lika fläskigt som vanligt och självklart helt oöverblickbart. Jag lär få återkomma, men några korta reflektioner baserat på första bläddringen i pdf-upplagan:

GBG brukar vara mindre upptagna av stjärnregissörer från USA än lillebrorsfestivalen i Stockholm, men det är kul att Alexander Payne (”Sideways”) gästar festivalen med ”The Descendants”, som tydligen ska vara svinbra. Men vad mer går det egentligen att tycka än att det är just kul? Soft kanske? Knappast sexigt.

Fokus på viktiga frågor

Filmfestivalen i Göteborg

Det är alltid mer fokus på viktiga frågor, i Göteborg, än på underhållande experiment. Fokus på arabisk film känns självklart, på gränsen till uppenbart. Men i år ser programmet tyngre ut än någonsin (ett litet undantag jag hittat är Kevin Smiths nya kyrkoskräckis ”Red State” som gått varm på Amerikanska festivaler).

Det kanske är min sjuka hjärna som skannar efter elände men första genomskummningen av programmet är en drunkningsupplevelse i fattigdom, övergrepp och trasiga system. Dock har det har ramats in på flera väldigt intressanta sätt. Till exempel har festivalen ett ambitiöst fokus på Ai Wei Wei, och på ”Pengarna och Livet” där fyra filmer tar nya perspektiv på banker, BP:s oljeutsläpp och tillväxtkulturen som en katalysator till de två tidigare. Jag ska försöka se alla om jag hinner.

Om man ser fem filmer om dagen i en vecka brukar minnena från festivaler blandas till en rätt svårtydd sörja, men en festivalfilm som jag minns ovanligt väl är Michael Glawoggars ”Workingmans Death”, som jag såg på filmfestivalen 2006. Dokumentären handlade om världens riktiga grovjobbare, de som utvinner metaller och gas i tredje världen för slavlöner och utan skyddsutrustning.

Det var ingen vanlig misäromentär, eftersom Glawoggar arbetade så otroligt mycket med fotot och var mån om att det skulle bli en film om människorna. Inte bara ”ansvars”-reportage. Nu är han tillbaka på festivalen med ”Whore's Glory” som skildrar prostituerade ur samma perspektiv. Jag förväntar mig någonting stort.

I övrigt Werner Herzog gör 3D-film om 32.000 år gamla grottor – kul! Och indie-emo-kungen Todd Solondz återvänder med ”Dark Horse”.

Solondz har sagt att han är fattigare än någonsin och att han får mindre pengar från ”Dark Horse” än någon annan film tidigare. Ser fram emot den!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmfestivalen i Göteborg

Mer i ämnet