Filmrecension: ”Kvinnan från Brest”

Uppdaterad
Publicerad

Starka rollfigurer, infälld grafik och stundtala närbilder på slafsiga hjärtklaffar. Kulturnyheternas filmkritiker Sofia Olsson har sett den franska regissören Emmanuelle Bercots film ”Kvinnan från Brest”.

– En riktig patosfilm med ett viktigt ärende och många roliga infall, säger hon.

Jag älskar visselblåsar-filmer. Filmer där journalister med patos sätter dit makten eller där den drivna ”lilla människan” (som ofta är Julia Roberts) avslöjar stora konspirationer. De verkar dessvärre ganska otrendiga för tillfället, dessa filmer som i individfixerade biopic-tider inte kretsar kring en häpnadsväckande begåvning eller människoöde, utan drivs av envishet, rättspatos och hårt grupparbete.

Förra årets Oscarsvinnare ”Spotlight”, om en grupp grävande journalister som avslöjar systematiska sexuella övergrepp inom katolska kyrkan, var en glad men otidsenlig överraskning. Den kollektiva, utdragna kampen, det ändlösa arkivplöjandet, det enträgna arbetet med rättvisan som drivkraft.

Filmrecensioner

Lika osamtida som ”Spotlight” känns franska medicin-thrillern ”Kvinnan från Brest”, av regissören och skådespelaren Emmanuelle Bercot. Filmen bygger på den sanna historien om en av Frankrikes största läkemedels-skandaler och marknadsförs som en fransk ”Erin Brokovich”. En lungläkare på universitetssjukhuset i franska Brest misstänker ett samband mellan en diabetesmedicin och dödliga hjärtklaffsfel. Med en galen envishet lyckas hon starta ett forskningsprojekt för att kartlägga medicinens biverkningar och tar upp kampen mot det stora läkemedelsföretaget.

Läkaren i fråga spelas av Sidse Babett Knudsen, denna danska kameleont som efter att ha spelat statsminister i tv-serien Borgen fått en internationell karriär, bland annat i amerikanska android-dramat West World. Hon glider in i alla möjliga sammanhang, Babett Knudsen, känns självklar men gör alltid avtryck. Särskilt här som lungläkaren Irène Frachon: hon domderar och svär och skojar och skrattar. Någon subtilitet är det inte frågan om, men en färgstark och rolig roll.

Förutom starka rollfigurer, använder sig Bercot av infälld grafik för att öka spänningen och spotta upp den otroligt tråkiga datamängd som ligger till grund för avslöjandet. Resultatet är ganska klumpigt. Det är såklart en utmaning att göra komplicerad medicinsk forskning intressant och engagerande och filmen brottas med att berätta för mycket av det man redan förstår och för lite av knöliga medicinska termer och läkemedelspraxis

Berättandet är en smula orytmisk, den rivstartar för att sedan stanna av och lunka på ett bra tag innan den hämtar upp energin igen. Turerna med franska läkemedelsverket och den relativt osexiga forskningsstudien är säkerligen verklighetstrogna, men Bercot hade nog kunnat förenkla en del för att få manuset att svänga lite mer.

Som tur är piggar den outtröttliga Irène upp även de sömnigaste sittningarna i förhandlingsrummet med läkemedelsdjävlarna, och några riktigt chockerande köttiga operationsscener får mig att faktiskt hoppa till och vara på alerten. De som är känsliga för bensågar, skalpellsnitt och närbilder på slafsiga hjärtklaffar varnas härmed.

”Kvinnan från Brest” är en riktig patosfilm med ett viktigt ärende och många roliga infall. Jag hoppas verkligen den är början på en renässans för visselblåsarfilmen.

”KVINNAN FRÅN BREST”

Betyg: 3

Regi och manus: Emmanuelle Bercot

I rollerna: Sidse Babett Knudsen, Benoit Magimel, Charlotte Laemelle m fl.

FLER KLASSISKA VISSELBLÅSARFILMER:

ALLA PRESIDENTENS MÄN, 1976 (regi: Alan J. Pakoula)

En riktig klassiker om Watergate-skandalen. Robert Redford och Dustin Hoffman spelar murvlarna som får Nixon att avgå. Snygga skjortsnibbar, bakelittelefoner och hemliga källor!

THE INSIDER, 1999 (regi: Michael Mann)

Russel Crowe spelar den tillbakadragna kemisten som avslöjar tobaksindustrin tillsammans med Al Pacino som stridbar tv-producent. En välspelad depp-thriller.

ERIN BROKOVICH, 2000 (regi: Steven Soderbergh)

Den sanna historien om småbarnsmorsan som tog strid mot storföretaget som gav fattiga cancer med utsläppta kemikalier. Julia Roberts i huvudrollen. Humor, patos och kärlek!

THE CONSTANT GARDENER, 2005 (regi: Fernando Meirelles)

Mörk läkemedelsthriller med Ralph Fiennes och Racquel Weisz. Ondska, kärlek, spänning och snyft!

SPOTLIGHT, 2015 (regi: Tom McCarthy)

Förra årets Oscarsvinnare om journalisterna på Boston Globe som avslöjade hur katolska kyrkan mörkade prästers sexuella övergrepp mot barn. En helgjuten film om hårt journalistiskt arbete och en fruktansvärd skandal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmrecensioner

Mer i ämnet