Maktkamp mellan svensk långfilm och streamingjättarna

Uppdaterad
Publicerad

Just nu är det full fokus på svensk film med nya premiärer som ”Småstad” och ”Måste gitt” och guldbaggar som kommer att delas ut på Cirkus i Stockholm under måndagen. Samtidigt står branschen i en maktkamp med stora streamingbolag och en internationell marknad som lockar till sig allt fler filmskapare.

–Det här betyder ju att vi på kort sikt kanske får svårare att få regissörerna att jobba i Sverige, för det är klart att de vill jobba med de större budgetarna internationellt. Å andra sida tycker jag att det här är en helt nödvändig och värdefull utveckling där de får kompetens, säger Anna Serner, vd Svenska Filminstitutet, och beskriver att hon ser det som en mycket bra skola att jobba internationellt:

–Sedan kommer de hem, det vet vi att de i princip alltid gör och då ställer de högre krav, har större professionalitet och bidrar tillbaka. Så för mig är det här en otroligt positiv utveckling.

”2016 var ett jättebra år”

–Ibland råder det lite domedagsstämning kring långfilmen. Jag tror att det är fel, för vi ser att till exempel 2016 var ett jättebra år på bio. Väldigt många människor valde att gå till biografen och se en film. Så det finns ingen anledning att tro att den svenska filmen på biografen på något sätt skulle vara död eller ens illa ute, säger Charlotta Denward, ordförande för filmsektionen i branschorganisationen Film och tv producenterna.

”En helt ny marknad”

Någon som har erfarenhet av att jobba med både långfilm och tv-serieformatet är Felix Herngren som också har ett projekt med streamingbolaget Netflix.

– Det är en helt ny marknad som öppnar sig, säger filmskaparen Felix Herngren:

– Vi är ett ganska litet land, svenska är ett ganska litet språk, men nu börjar omvärlden tycka mer och mer om originalspråk jämfört med för fem, sex år sedan. Då var det inte tal om att en svensk film eller tv-serie skulle kunna sändas i original i USA eller England. Men det ändras ju verkligen nu.

”Enorma summor”

En av de mest konkreta skillnaderna för en filmskapare som går från att jobba mot den svenska marknaden till att jobba med de stora streamingbolagen och en internationell marknad är budgeten.

– Från de här stora jättarna satsas det enorma summor. ”The crown” kostar 50 miljoner kronor per avsnitt. En svensk långfilm har en snittbudget på 20 miljoner kronor, säger Anna Serner.

Gynnsamt för svensk film

Trots den maktkamp som pågår mellan långfilmen, tv-serieformatet och den internationella marknaden är både Charlotta Denward och Anna Serner eniga om att den kan vara gynnsam för svensk film på lång sikt. Men det kommer också att innebära nya krav från publiken på filmens innehåll och form.

– Det kan inte vara någonting som är likadant som tv-dramat. Det måste vara större, vassare och skarpare, säger Charlotta Denward.

– På fem års sikt så kommer publiken att få väldigt mycket spännande. Jag hoppas bara att de är beredda att betala för det för just nu är det faktiskt för billigt att se på rörlig bild hemma i soffan, säger Anna Serner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.