Betyg: 4 av 5
Regi: Tran Anh Hung
I rollerna: Ken'ichi Matsuyama, Rinko Kikuchi, Kiko Muzihara
Att påstå att man gillar författaren Haruki Murakami är ett lika vågat uttalande som att säga att man gillar choklad. Alla som har läst Murakami gillar Murakami. Han är komplex och lättillgänglig på samma gång, surrealist och realist, sexfixerad och poetisk – kort sagt en stor berättare, vilket onekligen har lett till att denna filmatisering kommer med höga förväntningar i hasorna. Men Tran Anh Hung verkar ha haft is i magen, han har helt sonika tagit en Murakami och gjort en Tran Anh Hung.
Som ofta när det gäller filmatiseringar saknas det en del skeenden, folk som har bärande roller i boken får här små eller inga alls, men det är snarare en naturlag när det gäller adaptioner, än något att orda om. Och den här gången gör det faktiskt inget. När bildkonstnären Tran Anh Hung gör film är det ju ändå alltid bilder och stämningar som har huvudrollen. Murakamis roman talar om kärleken som ett svårfångat, undflyende väsen och Tran Anh Hung och gänget översätter det i bild, med kameran och/eller skådespelare i ständig rörelse. Inte ryckigt, inte stressigt, tvärtom ett stilla glidande, som en ständigt pågående mental förflyttning.
Inte fullt lika lyckat är det att man enbart har förstärkt Murakamis eteriska sida. En av författarens många styrkor är just mixen av kropp och psyke, han är ofta ganska så direkt i sitt språk och sina bilder, men här är det psyke för hela slanten.
De högstämda partierna med öronbedövande stråkarrangemang känns inte heller helt genomtänkta. Kanske litade inte regissören på att vi skulle förstå att de här tillbakalutade karaktärerna befinner sig på en emotionell bergochdalbana, kanske är han rädd att den lågmälda tonen ska få oss att somna. Oavsett svaret är scenerna smått störande, men som tur är inte speciellt många.
Men det är egentligen marginalanteckningar i en skön och typisk Tran Anh Hung-skapelse. Vietnamesen får som alltid vardagen att lysa i stilfulla och nästan sederade bilder. Men den rastlöse gör sig icke besvär.
Fredrik Sahlin
Andra recensioner:
Betyg: 4/6 Svenska Dagbladet
Betyg: 4/5 Dagens Nyheter
Betyg: 4/5 Expressen
Betyg: 3/5 Aftonbladet