–Hela projektet kom till genom ren och skär ilska mot hur man gör film. Filmerna, och budgeten, i Sverige blir större och större och då får man helt andra kommersiella krav på filmerna. Jag ville göra en konstnärlig film där jag får följa min vision fullt ut.
Mani Maserrat har kallat ”Vi” för en skräckfilm om kärlek. Huvudpersonerna Ida och Krister jobbar som lärare på samma skola och blir kära, men snart visar sig Kristers dominanta, kontrollerande sida och Ida börjar anpassa sitt liv efter honom.
Skräckfilmsgenren har många gånger fått kritik för sina stereotypa könsroller, där kvinnan oftast porträtteras som offer, men det stämmer inte in på ”Vi”, säger Mani Maserrat.
I filmen är kvinnan är det tydliga offret och mannen är förövaren, en ganska stereotyp bild, var det något du tänkte på under arbetet?
– Jag ser det inte alls på det sättet, jag tycker att det som är spännande med manuset är att hon också styr honom på sitt sätt.
Gustaf Skarsgård, som spelar Krister tycker inte att det är filmens uppgift att visa en ny bild av kvinnan.
–Det är inte konstens uppgift att visa en utopisk bild av hur saker och ting borde vara. Jag tycker det finns skådespelerskor som missuppfattar det och hela tiden vill göra sina roller till starka kvinnor, att det är den feministiska handlingen. Men ibland vill man berätta om ett övergrepp och det är viktigt i sig.
Anna Åström, som spelar Ida, tror att filmen kan vara lärorik för de som lever i destruktiva relationer.
– Jag har sett så många av den här typen av förhållande. Jag tror det är många som kan lära sig av den här relationen
Vad är det man lär sig?
–Att stå upp för sig själv.
Reporter: Lydia Farran-Lee
Foto: Håkan Lundblom
Klippning: Don Titelman