Foto: TT

Tom Hooper om varför han inte castat transpersoner

Uppdaterad
Publicerad

”Transamerica”, ”Dallas Buyers Club”, ”Boys don´t cry”, tv-serien ”Transparent” och nu senast ”The Danish Girl” – alla hyllade och omtyckta transberättelser som tagit plats i populärkulturen. Gemensamt för produktionerna är att de fått kritik för att transrollerna görs av cispersoner – det vill säga skådespelare som själva inte är transpersoner.

I Tom Hoopers ”The Danish girl” spelar svenska Alicia Vikander mot den brittiska skådespelaren Eddie Redmayne. De är ett konstnärspar i 1920-30-talets Köpenhamn och Paris.

Redmayne gör rollen som den danska landskapsmålaren Einar Wegener, som blir Lili Elbe och som var en av världens första transsexuella personer som fick genomgå en könskorrigering. Både Vikander och Redmayne har oscarsnominerats för sina rollprestationer.

Tom Hooper blev varnad

– När jag funderade på att göra den här filmen för sju år sedan så sa folk att ”den här historien är för provokativ. Det är en svår film att finansiera, distribuera och rollbesätta.” Och nu säger folk att det är en ”Zeitgeist-film”, den är tidsenlig och det visar att på bara sju år så har det skett en enorm förändring i kulturen, säger Tom Hooper.

Hooper var rörd till tårar när han läste manuset till ”The Danish girl”. Filmen är baserad på verkliga händelser och bygger på en bok skriven av David Ebershoff. Hooper blev förälskad i den villkorslösa kärleken mellan paret som genomgår svåra och omvälvande förändringar i sin parrelation. 

– Jag såg framför mig en stark och viktig berättelse som var relativt okänd för den stora massan, en historisk händelse som inte gjorts på film och som jag gärna ville göra känd, berättar Hooper.

Saga Becker om transkritiken

Under senare år har vi sett breda filmer och tv-dramer om transpersoners liv. Men även om produktionerna oftast är kritikerhyllade och omtyckta av många, så ifrågasätts de ofta av transpersoner själva för att sakna trovärdighet.

Rollerna kritiseras för att de till största del spelas av skådespelare utan egna erfarenheter av att vara transperson (som exempelvis Jared Leto i ”Dallas Buyers club”, Felicity Huffman i ”Transamerica” och Jeffrey Tambor i tv-serien ”Transparent”).

– Jag är jätteglad att den här typen av historier och liv faktiskt berättas. Sen är det lite problematiskt att det sker utan oss, och att filmerna görs av cispersoner. För det innebär att det skapas en bild av oss och det är cispersoners föreställningar om hur det är att vara oss, säger svenska skådespelaren Saga Becker.

I fokus efter Beckers guldbagge

När Saga Becker spelade transkvinnan Ellie i filmen ”Nånting måste gå sönder” 2014, var det första gången en transskådespelare spelade transperson i svensk film. För den insatsen fick hon guldbaggen för Bästa kvinnliga huvudroll.

– När jag vann så blev det jättestort och det blev så mycket mer runt omkring filmen, diskussioner om transpersoners hälsa och liv. Men när det är cispersoner som spelar transroller, så avslutas det oftast med bara filmen och det blir inte mer än så, säger Becker. 

Regissören Tom Hooper håller med om att transpersoners utrymme i filmvärlden, på många nivåer, är begränsade och att transskådespelare inte så ofta får spela sina egna roller. Men han tror också att problemet börjar tidigare än så. 

– Filmindustrin ligger efter i de här frågorna, ja. Men samtidigt så startar problemen också för transpersoner i tidig ålder. Jag tror det handlar om hur man exempelvis klarar av tonåren, vilket stöd man får hemifrån, hur man därmed utvecklas och om man tror att man kan bli skådespelare eller inte, berättar Hooper som tror att samhällets syn på transfrågor är det som kan hjälpa unga transpersoner att få ett bättre självförtroende att söka sig till filmindustrin.   

Saga Becker om riskerna

Vad är det problematiska med att man castar en person som inte är trans för en transroll? 

– För det första är det en risk att det blir väldigt stereotypt och väldigt ofta förlöjligande. Men det är också så att får man inte vara med, så finns man inte, och det är synd för det här jätteviktiga historier som måste komma fram och som räddar liv, säger Becker. 

Men är det inte en skådespelares jobb att kunna spela alla roller och gestalta erfarenheter som den själv inte har? 

– Jo. Men då skulle jag också kunna göra det. Men så är det ju inte, säger Becker.

Hooper försökte casta transperson

Försökte ni få tag i en transskådespelare för rollen som Eddie Redmayne spelar? 

– Ja, vi jobbade hårt med att träffa transskådespelare i London, Köpenhamn och i Bryssel och vi hade två transskådespelare som spelade cis-roller i filmen, vi hade även ett par transstatister i filmen.

Tror du att det skulle ha tillfört filmen något, kanske fördjupat karaktärsskildringen av Lili, om ni hade använt er av en transskådespelare? 

– Ja, jag är säker på att någon med den erfarenheten skulle ha tillfört något speciellt till historien som en cis-person inte skulle kunna ha gjort. Allt jag kan säga är att anledningen till att jag valde Eddie Redmayne för rollen var för att när jag slöt mina ögon och funderade över vem Lili var efter att ha läst manuset för första gången, så var det honom jag såg framför mig. Därför blev det han, säger Tom Hooper.

”The Danish girl” har sverigepremiär på fredag 5 februari.

Cisperson

Att känna att det mesta som handlar om ens kön stämmer överens med vad andra förväntar sig brukar kallas att vara cisperson.

Att vara cis är till exempel om man känner sig som kille, är kille enligt folkbokföring och myndighetsdokument, och har en kropp som ser ut som en killes brukar. Ordet cis betyder ”på samma sida”.

Källa: UMO

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.