Foto: Triart

Filmrecension: ”United States of Love”

Uppdaterad
Publicerad

”Det ryktas att Polen också hyser grönska, ibland nås av solen och härbärgerar en och annan harmonisk människa, men fan tro´t”. Fredrik Sahlin har sett ett elegant men deprimerat polskt drama.

Det börjar runt ett knökfullt middagsbord där ett gäng vänner pratar om livet som det ter sig precis då, efter murens fall.

Någon visar stolt upp ett par riktiga jeans som hennes i väst arbetande man har skickat hem. En annan berättar stolt att hon fått tag på en flaska Fanta.

Filmrecensioner

Man äter med cigg i mungipan och sköljer ner stabbig mat med ägglikör.

Stämningen verkar vara god, på de flesta händer men snart, efter det att sällskapet skingrats och gått hem till sig, börjar sprickorna synas – och ur dem rinner ett deprimerat drama om ett betongsamhälle utslängt på den polska bystan.

Berlin-vinnaren ”United States of Love” utspelar sig 1990, i ett slags kortvarig tyngdlöshet som uppstår när Sovjetunionen rasar och tappar sin makt över den polska vardagen. I fokus står tre kvinnor som alla fått nog av sin tillvaro och söker förändring.

Agata vill ut ur sitt äktenskap och har börjat spana in den stilige prästen, Marzena är en före detta skönhetsmiss som nu vill prova på modelljobb och hennes syster Iza är rektor och älskarinna till en av sina elevers pappa.

Och så, i marginalen, ser vi också den äldre Renata som är tänd på sin granne, nämnda Marzena, men aldrig vågat leva ut sin lust.

Det slående vackra fotot är i det närmaste svartvit, som om färgen bara nästan orkar bryta igenom den mentala ävjan. Interiörerna går i institutionsgrönt och Roy Andersson-gult, och exteriört är Polen lika gråbrungrått som det brukar vara på film (det ryktas att landet också hyser grönska, ibland nås av solen och härbärgerar en och annan harmonisk människa, men fan tro´t).

Det handlar om längtan, begär och sex (ganska explicit sådan). Den kristna tron, eller kanske snarare kyrkligheten, står i centrum för de inblandades vardag. Men även om det är trångt i områdets nedgångna kyrka är det ändå långt mellan människorna. Alla åtrår något de inte kan få, vilket sakta men säkert leder dem mot undergång.

Nä, han verkar inte vara en yster gynnare, filmmakaren Tomasz Wasilewski, Men han har onekligen spunnit en spännande och sinnrikt elegant väv av alla dessa kvinnors öden. Genom att hoppa i tid och rum, låtar han historierna överlappa varandra, vilket först blir lite förvirrande men snart känns kongenialt eftersom Agata, Marzena och de andras liv trots allt är hårt sammantvinnande.

Precis som en sorgsen ballad kan vara bitterljuvt läkande är ”United States of Love” trots sitt mörker en märkligt upplyftande upplevelse. Detta kanske mest för att den känns så – ursäkta plattityden – sann och chosefri. men så baseras den också på Tomasz Wasilewskis egna minnen från uppväxten.

Han är nog inte främst ute efter att skildra specifika individers öden, utan vill snarare ge en stämningsbild av det polska kollektivet, då när marken fortfarande darrade efter murens fall – en stämning som kan summeras ungefär så här: Det är synd om människan.

”United States of Love”

Betyg: 4

Regi: Tomasz Wasilewski

I rollerna: Julia Kijowska, Magdalena Cielecka, Dorota Kolak m fl

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmrecensioner

Mer i ämnet