”Vietnamfilmerna cementerade USA:s version av kriget”

Uppdaterad
Publicerad

Idag är det 40 år sedan Vietnamkriget tog slut. Kriget och protesterna kom att prägla en hel generation I västvärlden – och gav i USA upphov till något som liknar en egen filmgenre – Vietnamfilmen.

Det rasade i 20 år och krävde uppskattningsvis 1,5 miljoner vietnamesers liv. Ändå är det inte deras röster som kommit att prägla berättelsen om Vietnamkriget. Istället blev det filmer som ”Apocalypse Now”, ”The Deer Hunter” och ”Full Metal Jacket” som skrev in sig i den populärkulturella historien efter att kriget nått sitt slut 1975.

– Vietnamkriget var hett debatterat på sin tid och påverkade folks vardag, och populärfilmen är en spegling av det samhälle som skapat den. Intresset för Vietnamfilm var som störst under 70- och 80-talet, men ebbade ut, men ersattes så småningom av filmer om Irak-kriget, säger Fredrik Sahlin, filmkritiker på Kulturnyheterna.

Amerikanskt trauma i fokus

Vietnamfilmerna blev istället ett sätt att bearbeta det amerikanska krigstraumat, att en generation unga amerikanska män offrades i ett krig som ingen riktigt förstod orsakerna till. Innan USA drog sig ur konflikten 1975 hade 55.000 amerikanska soldater mist livet. Det blev deras berättelser, iscensatta av den amerikanska filmindustrin, som skapade filmgenren Vietnamfilmen.

– De uppfattades på ytan som samhällskritiska, eftersom de skildrade amerikanska övergrepp, men de flesta var ändå systembevarande. Alltså: skulden lades inte på nationen USA, istället fick en elak amerikansk soldat förkroppsliga det onda, och fick sedan sitt straff. ”Rättvisa” uppnåddes, säger Fredrik Sahlin.

Ensidig berättelse

– ”Plutonen” är ett bra, nästan bibliskt, exempel på det. Där står gott mot ont i sergeanterna Elias och Barnes. Det finns såklart några filmer som var mer fundamentalt kritiska, som Stanley Kubricks ”Full Metal Jacke”t, och min favorit, ”Apocalypse Now”, där vi får en mer komplex skuldbild. Där segrar istället vansinnet.

Vad har vi egentligen lärt oss om Vietnamkriget genom de här filmerna?

– Egentligen lärde vi oss mest om USA, vi fick minst 50 nyanser av deras krigstrauma, men vi lärde oss väldigt lite om Vietnam.

IS står på tur

Fredrik Sahlin tror att vi även kommer få se de samtida militära konflikterna processas på vita duken längre fram.

– Det har inte kommit några filmer om IS ännu. Terrororganisationen valdes till och med bort från kommande säsongen av ”Homeland”, eftersom de ansåg för onda för att nyansera. Men det lär nog ändå inte dröja så länge innan de dyker upp, säger Fredrik Sahlin.

Fredrik Sahlin väljer tre Vietnamfilmer:

Apocalypse Now (1979)

Uppe där bredvid klassiska citat som ”Även du, Brutus” och ”Visst gör det ont när knoppar brister” hittar vi Överstelöjtnant Kilgores ”Jag älskar lukten av napalm på morgonen”.

Inte bara den bästa Vietnam-filmen, även en absolut favorit på vilken annan filmlista som helst.

Taxi Driver (1976)

En av de främsta Vietnam-filmerna var Martin Scorseses droskdrama Taxi Driver, som i och för sig helt utspelar sig i New York, men handlar om hur (sömn)störde veteranen Travis Bickle försöker acklimatisera sig efter kriget. Det går så där...

Deer Hunter (1978)

Ännu en amerikansk 70-talsfilm (det var ju en gyllene era). Hjortjägaren tar oss på en fysisk och mental tripp från arbetarklassens USA, till djungeln och tillbaka igen. Närgånget, nervigt och episkt på samma gång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.