ur ”Paradies: Liebe” Foto: Cannes Filmfestival

Filmerna att se fram emot 2013

Uppdaterad
Publicerad

Tarantino, Bigelow, Jarl, Von Trier och Moodysson är några namn som väntar under ett späckat filmår. Kristoffer Viita spår i kaffesumpen.

Världen gick inte under 2012, men filmåret 2013 kommer fortsätta att domineras av serietidningshjältar, remakes och filmatiserade storsäljarböcker. Med andra ord rullar utvecklingen på nedför det sluttande planet. Filmbranschen verkar ju tro att färre originalidéer är lösningen på alla ekonomiska problem.

Klasskrig i svensk film

Några filmer har dock potential att skaka om publiken med annat än 3D-effekter. Från Saudiarabiens första kvinnliga regissör Haifaa Al Mansour kommer exempelvis ”Den gröna cykeln”, vilker verkar vara en uppdaterad ”Cykeltjuven” från den där diktaturen Sverige ville hjälpa bygga en vapenfabrik.

 Här hemma ser ”Mig äger ingen” ut att bli nästa års stora diskussionssunderlag på kultursidorna. Filmatiseringen av Åsa Lindeborgs roman följer dessutom senaste årens klasskildringar i svensk film (”Play”, ”Äta sova dö”) och har premiär till hösten.  Nästa år kommer filmen efter Kristian Lundbergs ”Yarden” 2014 och redan nu i februari kommer Stefan Jarls dokumentär ”Godheten”, om samtidens girighet och ”förlusten av det gemensamma” i dagens Sverige.

Snart är också Lukas Moodysson tillbaka. Omarbetad efter Coco Moodyssons serie handlar filmen ”Alla är bäst!” om tre unga tjejer som startar punkband i Stockholm under tidigt 80-tal. Filmen har premiär i oktober.

Von Trier tillbaka med sexfilm

Från Danmark kommer äntligen Thomas Vinterbergs ”Jakten” få premiär i april. Nästan lika bra som hans genombrott ”Festen”. Om häxjakten på en dagispappa som anklagas för pedofilangrepp. Mads Mikkelsen vann ett välförtjänt pris för bästa manliga skådespelare i Cannes. Och apropå Rivieran gör allas ”persona non grata”-favorit Lars von Trier också comeback nästa år med ”Nymphomaniac”. Von Trier är visserligen portad från filmfestivalen i Cannes, men frågan är om inte juryn låter honom återvända bara för att alla vill veta exakt hur snuskig den nya filmen är. Väntas få premiär i maj.

Från förra årets Cannes-festival väntas även Ulrich Seidls ”Paradis: Kärlek” dyka upp under hösten. En deprimerande men välspelad reseskildring i österrikarens korståg mot kapitalismens påverkan på människans sexualitet – då en medelålders kvinna som besöker Kenya för sexturism (här ligger en festivalrecension). 

I kategorin ”redan omdebatterade filmer” väntar vi redan frustrerat både på Quentin Tarantinos nya slaveriwestern ”Django Unchained” (18 januari) och Kathryn Bigelows ”Zero Dark Thirty” om jakten på Usama Bin Laden. Den senare har stött på rejält med patrull för tortyrscenerna, där amerikansk underrättelsetjänst nyttjar skendrunkning som ”nödvändigt ont” för att hitta Bin Laden. Undertecknad har sett filmen och, ja, det kan nog bli lite liv när den har svensk premiär (1 februari).

Slaveriet populärt tema

Spike Lee fördömde nyligen ”Django Unchained”, Quentin Tarantinos spaghettiwestern där en slav hämnas på slavägaren som kidnappat hans fru. Lee menade att Tarantino inte visar respekt för det plågsamma arvet efter slaveriet. Enligt trailern verkar Tarantino behandlat slaveriet ungefär som han gjorde andra världskriget i ”Inglorious Basterds”: skrivit om historien med glimten i ögat så att den passar hans pulpiga och överestetiserade stil. En del pålitliga recensenter verkar dock hålla med Lee, så det är bäst att vara öppen för allt.

Slaveri är också temat i Steve McQueens (förmodligen mycket allvarligare) ”12 years a slave” som kommer i höst. Regissören till den hemska men fantastiska ”Hunger” och den överskattade ”Shame” återvänder med den sanna historien om Solomon Northhup, en svart man som kidnappades och såldes som slav 1841.

Spike Lee ligger förresten bakom en av nästa år mest efterlängtade remakes. Sydkoreanska ”Oldboy” med en av filmhistoriens brutalaste sluttwistar. Det verkar dock långsökt att han skulle få upprepa samma recept med en stor Hollywoodbudget.

Skalperings-slasher får remake

Annars får de tre skräck-klassikerna “Maniac”, “Carrie” och “Evil Dead” nytt liv 2013. Tre remakes med potential att bli lyckade (lyssna på filmbloggens podcast om detta här).

 Skalperings-slasher i Los Angeles, två möten med Satan och inte ett spöke så långt ögat når. Dessutom har Kimberley Pierce (”Boys don’t cry”) anlitats för ”Carrie” vilket bådar väldigt gott.

När och om de sistnämnda rullarna dyker upp på bio i Sverige är ännu grumligt.

Lika osäker är premiären av Harmony Korines vulgodekadenta ”Spring Breakers”, en favoritfilm från förra årets festivalrunda där James Franco gör sitt livs roll som gangstern Alien, baserad på den dadaistiske rapparen Riff Raff. Filmen släpps i USA under våren och förhoppningsvis till hösten här hemma (åtminstone på DVD?).

Sorkin går från Facebook till Apple

”Vita huset”-skaparen Aaron Sorkin som gjorde ett fantastiskt jobb med att tvätta bort fernissan över den smutsiga framgångssagan Facebook i ”The Social Network” har tagit sig an Apple. Om det går lika bra med den helgonförklarade företagsledaren Steve Jobs återstår att se. Att Jobs dött gör det förstås svårare att skildra hippie-mogulens mer osympatiska sidor, men efter all kritik Sorkin fått för att nyhetsdramat ”Newsroom” var för mjäkigt kanske han ryter till lite extra. Premiären är satt till augusti i USA.

Sommar med stålmän och zombies

Sommaren blir annars som vanligt: popcornrullarnas högtid. En trend verkar vara megastjärnor med garanti för biljettintäkter som irrar runt på ett postapokalyptiskt jordklot. Tom Cruise får flashbacks till jordens glansdagar i framtidsdystopiska ”Oblivion”, Matt Damon krigar med en rymdmigrerad härskarklass i ”Elysium” och i ”After Earth” försöker Will Smith och hans son överleva på vår planet, som i framtiden förvandlats till en karantänzon där allt organiskt liv designats för att döda människor.

 I ”World War Z” försöker även Brad Pitt överleva zombiekatastrof nummer 974 i ordningen.

”Pans Labyrint”-regissören Guillermo Del Toros återvänder dock med ”Pacific Rim” och ser ut att bli årets flottiga sommarblockbuster vid sidan om Zack Snyders nya Stålmannen ”Man of Steel”, ”Iron man 3” och alla de andra serietidningsrullarna (priset för mest fantasilösa titel delas ut redan nu och går till ”Thor: The Dark World”). Del Toros nya ser visserligen ut ungefär som de puckade ”Transformers”-filmerna, men med monster hämtade ur en H.P. Lovecraftnovell.

Scientologi, katolska präster och dödspatruller

Det är lite oklart vad “There will be blood”-regissören Paul Thomas Anderson ville säga med ”The Master”, sin makalöst snygga skildring över scientologkyrkan födelse (typ). Men de flesta är överens om att PTA gjort en modern klassiker. På temat religion bör alla också hålla utkik efter dokumentären ”Mea Maxima Culpa: Silence in the House of God” – en dokumentär om hur så många katolska präster kunde komma undan med sexuella övergrepp på små pojkar.

En av höstens dokumentärhändelser (på gott och ont förmodligen) kommer att bli ”The act of killing” – där Indonesiens dödspatrulledare fått återskapa sina massmord enligt vilken sorts filmgenre de behagat. Vilket de gör. Resultatet är en film som får hjärnan att explodera, enligt de som sett den.

Terrence Malick X3

De poetiska arthouse-filmernas kung Terrence Malick brukar vänta typ åtta år mellan varje film men 2013 har tre filmer (!) påstådd premiär. Man ska inte hoppas på för mycket. ”Voyage in Time” handlar om en ”examination av universums födelse och död” och hans ännu namnlösa projekt med superstjärnor som Ryan Gosling, Natalie Portman, Christian Bale och Cate Blanchett behandlar två kärlekstrianglar som krockar.

”To the Wonder” handlar bara om en kärlekstriangel och handlar om att Ben Affleck och Olga Kurylenko gör slut – om än på ett väldigt Terrence Malick-aktigt sätt. Filmen möttes av både burop och applåder efter premiären i Venedig, och kommer väl dyka upp i Sverige i någon form med tanke på att den åtminstone blivit färdig (även om det tog väldigt länge för filmen att hitta en distributör...)

Nu vet ni vad ni har att göra. Ingen idé att söka jobb eller liknande.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.