Redan 2010 slog Datainspektionen fast att företag och organisationer har ett ansvar för vad besökare publicerar på deras sidor på sociala medier. I januari krävde Datainspektionen en lag mot näthat och nu ska tio organisationer granskas på nytt.
Tio organisationer valdes ut
Bland dem finns H&M, IFK Göteborg, RFSL och Bris, som har valts ut eftersom de är större aktörer och aktiva på Facebook.
– Om man tillhandahåller ett utrymme på ett social medium som Facebook, där besökare kan skriva inlägg som är kränkande i bemärkelsen att de strider mot personuppgiftslagen, då har man ett ansvar, säger juristen Nidia Larsson vid Datainspektionen.
– Det är viktigt att organisationerna är medvetna om det ansvaret och har rutiner för att hantera det, säger hon.
Debatt om näthat
Datainspektionens uppföljande granskning var planerad redan innan SVT:s Uppdrag gransknings program om näthat sändes i februari. Men efter näthatsdebatten är granskningen ännu mer aktuell, enligt Nidia Larsson.
– Nu känns det än mer angeläget. Det kanske inte är helt solklart inom alla organisationer att de har det här ansvaret. Det blev tydligt när debatten blossade upp, säger hon.
Syftet med personuppgiftslagen (PuL), som trädde i kraft 1998, är att skydda människor mot att den personliga integriteten kränks när deras personuppgifter behandlas.