Foto: TT

Hashtagen är barnens favorit

Uppdaterad
Publicerad

Hashtaggen har gjort ett rekordsnabbt intåg i brittiska barns medvetande. Barnen använder tecknet aktivit i skriftspråket och har även hittat nya kreativa användningsområden.

Forskare vid stiftelsen Oxford University Press har analyserat mer än 120.000 korta berättelser, inskickade av barn mellan fem och 13 år till BBC:s tävling ”500 words”. Enligt OUP blir teknologi en allt större del av barns vardag, vilket också märks i deras språk.

Den mest markanta förändringen är tecknet # (hashtag) som har tagit sig in i barns språk med raketfart under 2015. Hashtagen används för att förstärka känslor, som till exempel #IblameTwitter #AndInstagram.

– Barn har utökat användningen av hashtagen från ett enkelt prefix, eller som en sökfunktion för Twitter, till ett språkligt verktyg för att öka dramatiken eller ge eftertryck till en kommentar, säger Vineeta Gupta på Oxford University Press till BBC.

Traditionella ämnesval

Tidigare har ord som e-mail, mobil och Facebook dominerat, nu är de på väg att ersättas av Instagram, Snapchat och emoji. Ordet teve är på väg ut och har ersatts av telefon.

Även om barnen visar upp stor kreativitet när det gäller att använda språket på nytt sätt, så sker inte förändringarna lika snabbt när det gäller ämnesval. Visserligen handlar ganska många av barnens tävlingsbidrag om hur någon över en natt blir kändis på Youtube, men i övrigt skriver påfallande många på könsstereotypa teman.

Högst på flickornas lista kom sagotemat, berättelser om kungligheter, familj och – kanske lite överraskande – shopping. Pojkarna valde att skriva om dinosaurier, superhjältar, fotboll och science fiction.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.