Hasselbladspriset till japanska Miyako Ishiuchi

Uppdaterad
Publicerad

– Att mitt sätt att fotografera är värt så mycket beröm har gett mitt självförtroende. Priset känns som ett kvitto på att mitt arbete är rätt. Jag har fått bekräftelse på nytt, säger Miyako Ishiuchi till Kulturnyheterna.

Hasselbladspriset räknas som en av de absolut finaste utmärkelserna man kan få som fotograf. Prissumman är på en miljon kronor.

Miyako Ishiuchi har varit verksam i över 35 år, hon beskrivs av juryn som kompromisslös och personlig i sitt bildspråk och är känd för att skildra följderna av omskakande händelser, ofta på ett annorlunda och ibland återhållsamt sätt . Som i ”Yokosuka stories, 1977-1978”, en serie fridfulla bilder av hennes hemstad Yosuka efter den amerikanska ockupationen.

Eller som efter att hennes mor gått bort och Miyako Ishiuchi behöll kontakten genom att fotografera mammans efterlämnade ägodelar. Bilderna valdes ut för att representera Japan på Venedigbiennalen 2005.

Pendlar till Frida Kahlo-muséet

På senare tid har hon pendlat mellan hemmet i Tokyo och Frida Kahlo-muséet i Mexiko City för att på ett liknande sätt arbeta med konstnären Frida Kahlos tillhörigheter.

Juryn beskriver Ishiuchis som ”en av de mest respekterade fotograferna i sin generation” och lyfter fram hur hon brutit igenom den manliga dominansen inom yrkesgruppen.

Miyako Ishiuchi berättar att hon arbetar på fri hand utan stativ, använder sig av 35 milimeters analog film och enbart naturljus. Det hon vill plantera hos betraktaren är en känsla, snarare än att föra fram ett tydligt budskap.

Öppnar för tolkning

– Det handlar inte om att fånga något, jag vill visa vad jag har upplevt. Jag ger väldigt sparsamt med information om bilderna. De har nästan inga budskap utan ni får gärna tänka och tolka själva!

Utdrag ur juryns motivering

”Miyako Ishiuchis starka karaktär och kompromisslösa vision har resulterat i några av de mest kraftfulla och personliga skildringarna av efterkrigstidens Japan. Ishiuchis fotokonst är extremt sammanhållen  och utvecklande på ett beslutsamt och distinkt sätt; med hjälp av kameran och hela dess estetiska potential att undersöka skärningspunkten mellan minnets politiska och personliga aspekter har Ishiuchi varit en föregångare och en förebild för yngre konstnärer, inte minst som kvinna verksam i det mansdominerade japanska fotografiska fältet.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.